Suomi vei nimiinsä UEFA:n Fair Play -kilpailun 2018-19

• Maajoukkueet

UEFA:n Fair Play -kilpailun 2018-19 lopulliset tulokset on julkaistu ja kilpailun ykköseksi nousi komeasti Suomi.

Kilpailun tulokset perustuvat heinäkuun 2018 ja kesäkuun 2019 välillä pelattuihin UEFA:n alaisiin otteluihin maajoukkue- ja seuratasolla.

Suomi kokosi vertailupisteikseen 8,686 ja vei voiton suhteellisen selvällä erolla ennen Georgiaa (8,540) ja Norjaa (8,525). Pohjoismaat olivat vahvasti edustettuna kärjessä, sillä Tanska oli neljäs ja Ruotsi viides Islannin jäätyä 13. sijalle. Suomen naapurimaista myös Viro sijoittui mukavasti seitsemännelle sijalle.

Kaikkiaan rankingiin huomioitiin ne 52 maata, jotka olivat vuoden aikana pelanneet vähintään 42 UEFA:n alaista ottelua.

Palkintosumma on 50 000 euroa, jonka voittajamaan liitto ohjaa seuroille Fair Play – tai Respect-henkisten projektien tukemiseksi.

- Tämä on jälleen hieno uutinen koko suomalaiselle jalkapallolle ja kertoo siitä, että Suomessa vallitsee hieno Fair Play -henki läpi koko lajin. Tästä voi olla ylpeä jokaisella tasolla, jokaisessa seurassa ja joukkueessa, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

Palkintosumman kohdentamisesta päätetään myöhemmin ja kerrotaan sitten tarkemmin erikseen.

Kilpailun kokonaisvoittajan lisäksi palkittiin myös eniten pistemääränsä parantanut maa eli Georgia ja katsojien käytöksen mukaan korkeimmat pisteet saanut maa eli Färsaaret. Edellisessä Fair Play -kilpailussa Suomi oli katsojien käytöksen osalta voittaja, mutta jäi tässä kategoriassa nyt kuusi sijaa alemmaksi.