Suomi päätti MM-lopputurnauksen tasapeliin

• Maajoukkueet

Suomi avasi pistetilinsä MM-lopputurnauksen päätöspelissään. Joukkue taisteli Uruguayta vastaan 1-1-tuloksen Aino Vuorisen maalilla.

Emma Immoselle sattui maalillaan ottelun alkuminuuteilla paha harhasyöttö, mutta kapteeni korjasi oman virheensä ja torjui Deyna Moralesin alakulmaa tavoitelleen laukauksen.

Uruguay sai 13. minuutilla vapaapotkun oikealta noin 25-metristä. Micaela Dominguezin laukaus meni hieman ohi etukulmasta. Ottelun alku oli Suomelle vaikea, mutta joukkue paransi puoliajan edetessä.

Suomi loi hyvän hyökkäyksen oikealta. Katariina Kosola nousi ja keskitti matalana maalille, mutta Uruguay purki kulmaksi. Tuuli Enkkilä ei aivan ehtinyt ajoissa takatolpalle, jonne Annika Huhta kulman toimitti. Aino Vuorinen viiletti seuraavaksi vasemmalta kohti vastustajan maalia ja löysi takaviistosta Huhdan. Maalivahti Agustina Caraballo torjui matalan laukauksen.

Päävalmentaja Marko Saloranta joutui tekemään jo puolen tunnin kohdalla ensimmäisen vaihtonsa, kun Kaisa Juvonen tuli vamman vuoksi sivuun. Tilalle juoksi Nea Silvola. Uruguay otti peliä jälleen haltuunsa puoliajan loppua kohden. Esperanza Pizarro puski 41. minuutilla vasemmalta lähteneestä keskityksestä, mutta ohi maalin.

Sharon Lopez katkaisi Jenni Kantasen nopean hyökkäysyrityksen varoituksen arvoisesti heti toisen 45-minuuttisen alussa. Kantanen taisteli 16-alueen rajan tuntumassa pallon Huhdalle, joka jatkoi sen edelleen oikealle Vuoriselle. Hyökkääjä liikkui hyvin linjassa, murtautui eteenpäin ja laukoi Suomen 1-0-johtoon 51. minuutilla.

Toisessa päässä hyvän turnauksen pelannut toppari Joanna Tynnilä taisteli tilanteen loppuun eikä päästänyt vastustajaa laukomaan. Uruguay alkoi kuitenkin pian viritellä kiriään. Belen Aquino purjehti kohti maalia keskeltä, mutta Immonen torjui laukauksen. Emäntämaa sai tukun vaarallisia erikoistilanteita, mutta Suomi kesti aina 79. minuutille saakka.

Suomi ei saanut purettu pelivälinettä omalta alueeltaan ja Pizarro laukoi pallon oikeaan yläkulmaan. Molemmilla oli lopussa paikkansa. Suomalaisista yrittivät Kosola ja Dana Leskinen, mutta Caraballo ei ollut enää ohitettavissa.

Päävalmentaja Saloranta myönsi, että päivän ottelu oli kaikkea muuta kuin helppo.

- Kotijoukkue sai mitä halusi, eli (pelin) rytmin rikki. Koko ajan tuli vapaapotkuja. Toisaalta meillä oli liian vähän pitkiä hyökkäyksiä, joissa olisimme olleet vaarallisia ja hallinneet palloa, heidän kenttäpuoliskollaan. Hallitsimme sitä vaarattomimmilla alueilla. Hukkasimme edelleen palloa liian helposti ja vastustaja sai siitä virtaa. He halusivat iskeä vastaan, he olivat niissä vaarallisia, luotsi kertasi Ylen tv-lähetyksen haastattelussa.

- He myös kaatuilivat paljon ja olivat matkalla kisoihin tehneet paljon maaleja erikoistilanteista. Se aiheutti tuskaa. Tämä ei ollut missään nimessä helppo peli.

Suomi sai lohkon kolmesta ottelusta pisteen ja sijoittui kolmanneksi. Lohkon voitti Ghana ja toinen oli Uusi-Seelanti. Uruguay jäi viimeiseksi.

- Tavoitteemme olivat kovemmat. Tulokseen olemme pettyneitä ja pystymme myös pelaamaan paremmin. Ghana-ottelun toinen puoliaika oli hyvä ja tänään oli hyviä pieniä pätkiä.

- Kokonaisuutena kun ajattelemme ennakko-odotuksia, niin halusimme enemmän. Tätä alamme miettiä turnauksen jälkeen. Suurin syyllinen seisoo tässä, Saloranta totesi.

Suomi-Uruguay 1-1 (0-0)
51’ 1-0 Aino Vuorinen

79’ 1-1 Esperanza Pizarro

Suomen kokoonpano:

1 Emma Immonen (C)

2 Joanna Tynnilä

4 Kaisa Juvonen ->> 31. 7 Nea Silvola (v)

6 Nana Yang

8 Oona Siren