Suomi Kanadan, Meksikon ja Yhdysvaltojen MM2026-hankkeen takana

• Maajoukkueet

Vuoden 2026 jalkapallon MM-lopputurnauksen isäntä valitaan keskiviikkona 13. kesäkuuta FIFA:n kongressissa Moskovassa. Kandidaatteja on kaksi: Kanadan, Meksikon ja Yhdysvaltojen United-hakemus sekä Marokon hakemus.

Palloliiton hallituksen linjauksen mukaisesti Suomi ilmoittaa omasta äänestämisestään ennakkoon. Suomi tulee äänestämään Kanadan, Meksikon ja Yhdysvaltojen United-kisaisännyyden puolesta.

- Molemmat vaihtoehdot ovat varteenotettavia ja hyvin valmisteltuja. Meillä on kuitenkin vahvat perustelut omalle kannallemme, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo.

Puheenjohtaja Lahden mukaan jo puhdas vuorotteluperiaate puoltaa päätöstä. Pohjois-Amerikassa MM-lopputurnaus järjestettiin viimeksi vuonna 1994, kun Afrikassa lopputurnaus oli niinkin äskettäin kuin vuonna 2010. Kanadassa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa stadionit ovat jo valmiina ja infrastruktuuri kunnossa.

- Tämä vähentää kisaisännyyteen kohdistuvia riskejä ja varmistaa sen, ettei uusia stadioneita rakenneta turhaan, Lahti painottaa.

- Lisäksi United-hakemuksessa korostetaan voimakkaasti ekologisuuden ja ihmisoikeuksien puolustamisen näkökulmaa tekojen kautta, mikä on meille tärkeä asia.

Puhtaan taloudellisesti United-tarjous on lisäksi FIFA:lle ja sitä kautta myös Suomen jalkapallolle houkuttelevampi.

• Palloliitto
  • Huuhkajat