”Suomen oman pelaamisen taso korkealla”

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue kohtaa lauantaina EM-lopputurnauksen toisessa ottelussaan järjestäjämaa Liettuan.

Suomi kärsi keskiviikkona turnauksen avauspelissään Saksalle 1-2-tappion viime hetkien maalilla. Liettua puolestaan hävisi Lohko A:n toisessa ottelussa Hollannille räikeällä 0-9-tuloksella. Suomen selkeä tavoite on voitto Liettuasta, sillä lohkon kaksi parasta jatkavat välieriin.

- Saksa-ottelusta siirsimme ajatukset välittömästi eteenpäin. Joukkue oli jo viimeistelyleirillä käynyt läpi erilaisia turnauksessa mahdollisesti eteen tulevia tilanteita, ja miten niistä selvitään, Suomen valmentaja Jonne Kunnas kertoo.

Suomen joukkueella on turnauksessa valmennustiimin tukena pelaajien hyvinvoinnista huolehtimassa lääkäri, kaksi fysioterapeuttia ja huoltaja. Ydintiimi on kulkenut joukkueen mukana puolentoista vuoden ajan, jotta pelaajien yksilölliset tarpeet tunnistetaan ja ne voidaan huomioida.

- Välipäivinä on pidetty huoli siitä, että palautuminen henkisesti ja fyysisesti on ollut korkeimmalla mahdollisella tasolla. Pelaajakohtaisesti olemme harkinneet, mikä on paras mahdollinen palautumistapa, ja pelaajat ovat harjoitelleet välipäivät yksilöllisesti. Perjantaina iltapäivällä kaikki pelaajat olivat mukana kentällä taktisessa harjoituksessa, Kunnas kertoo.

Välipäivät Suomi on käyttänyt Liettuan pelin tutkimiseen, ja sen pelaamisesta on muodostunut tarkka kuva.

- Liettua puolustaa syvällä ja pyrkii hyökkäämään vastaan todella suoraviivaisesti. Heillä on allaan huono tulos ensimmäisestä ottelusta, ja varmasti he ovat käyttäneet välipäivät tehdäkseen kaikkensa pystyäkseen kotikisoissa parempaan tulokseen, Kunnas arvioi ja jatkaa.

- Vaikka Liettuan tulos Hollantia vastaan oli numeroissa iso, meidän tulee kunnioittaa Liettuan vaarallisuutta tilanteenvaihdoissa ja pystyä eliminoimaan se. Samalla meillä pitää olla keinot liikuttaa Liettuan muotoa niin leveys kuin syvyyssuunnassa, jotta saamme tiloja syntymään linjojen väliin, ja pääsemme iskemään niiden kautta.

Suomen valmistautuminen on Kunnaksen mukaan ollut perusteellinen.

- Joukkueen kanssa on tutkittu videoita huolella ja harjoiteltu asioita käytännössä. Toki aina on syytä varautua siihen, että vastustaja saattaa tehdä muutoksia, mutta me olemme valmiita myös siihen.

- Suomen oman pelaamisen taso on niin korkealla, että vastustajan muutoksiin sopeutuminen on mahdollista.

Suomi kohtaa Liettuan jälkeen alkulohkossaan vielä Hollannin 15.5. Lohkon kaksi parasta joukkuetta jatkavat välieriin. Toisessa lohkossa pelaavat Englanti, Puola, Espanja ja Italia.

Liettua – Suomi on nähtävissä UEFA comin MatchCentren kautta. Ottelu MatchCentressä >>

Lue kisauutiset ja tilastot UEFA:n sivuilta >>

• T2001