Suomen naisten futsalmaajoukkue ja Unkari tasasivat pisteet Ukrainassa

• Futsal

Suomen naisten futsalmaajoukkue kohtasi Ukrainassa pelattavassa Freedom Cup:ssa Unkarin. Tasainen ottelu päättyi lukemiin 1-1 (0-0). Suomen lohkossa pelaa myös Ukraina. Toisen lohkon joukkueet ovat Italia, Slovakia ja Tsekki.

Ottelun ensimmäinen jakso alkoi tunnustelevasti ja kumpikin joukkue vältti virheitä. Vähitellen Suomi sai enemmän otetta peliin ja pysty luomaan muutamia vaarallisia maalipaikkoja. Suomen puolustus toimi hyvin ja Unkari pidettiin poissa vaaralliselta maalintekosektorilta. Unkarin ainoa vaarallinen tilanne syntyi vasta aivan jakson viimesekunneilla, minkä Suomen maalissa pelannut Emiilia Syvänen erinomaisesti torjui. Tauolle mentiin maalittomassa tasatilanteessa.

Toinen jakso alkoi hyvin tasaisesti hyökkäysten aaltoillessa vuorotellen molempiin kenttäpäätyihin. Hieman ennen jakson puoltaväliä Suomi siirtyi johtoon hienon hyökkäyssommitelman päätteeksi. Siiri Perälä sijoitti pallon upeasti ylänurkkaan. Kauaa Suomi ei saanut johtoasemastaan nauttia, sillä vastahyökkäyksestä Unkarin Hajnalka Ganczer pääsi sijoittamaan pallon ohi hyvin pelanneen Syväsen. Suomen riketili täyttyi varhain ja kertaalleen Unkari pääsi yrittämään 10 metrin pisteeltä maalia, mutta laukaus suuntautui yli Suomen maalin. Jakson lopulla Suomi pääsi useaan kertaan maukkaille maalintekopaikoille, mutta laukaukset kuitenkin suuntautuivat järjestään ohi Unkarin maalin. Lisää maaleja ei ottelussa enää nähty.

Tasapeli Unkarista tarkoittaa sitä, että turnauksen loppuotteluun päästäkseen Suomen on voitettava huomenna Ukraina.

Päävalmentaja Jaakko Laitisen mietteet ottelun jälkeen:
 -Oli sellainen ottelu mitä odotettiinkin, todella vauhdikasta peliä. Käytiin ehkä lähempänä voittoa tänään, mutta vastustaja on laadukas joukkue vaikka heillä oli muutamia poissaoloja. Huomisen Ukrainaottelun peluutusta on jo katseltu ja aika selkeä suunnitelma on millaista peluutusta lähdetään huomenna hakemaan.

Suomen maalintekijä Perälän kommentit ottelusta:
-Etukäteen tiedettiin, että Unkari tulee fyysisesti ja on paljon yksi vastaan yksi kamppailuita. Mutta ihan hyvin laitettiin vastaan ja hoidettiin niin kuin oli tarkoituskin. Harmittavaa ettei sitä voittoa tullut.

Omasta maalistaan Perälä oli innoissaan:
-Oli ihan mieletöntä päästä tekemään ensimmäinen maali ja fiilikset olivat sen mukaiset. Ihan totutusti Daniela (Tjeder) sen siinä pallon pudotti ja pääsin siitä tälläämään. Hetki siinä meni, että tajusin tehneeni maalin.

Huomisesta Ukrainapelistä Perälä tuumii:
-Ukrainalla on taitavia yksilöitä ja kovia yksi vastaan yksi pelaajia. Nyt pitää vain tämä tasuri käydä läpi ja sitten lähdetään hakemaan Ukrainasta voittoa.

Katso HuuhkajaTV:stä naisten futsalmaajoukkueen tunnelmia turnauksesta >>

kaikki turnauksen ottelut ovat nähtävillä suorina lähetyksinä Ukrainan futsal-liiton YouTube-kanavalta >>

Palloliitto ei vastaa ulkoisen striimin toimivuudesta tai näkymisestä Suomessa.

Maalintekijät
27min 1-0 Siiri Perälä
34min 1-1 Hajnalka Ganczer (Unkari)

Varoitukset ja kentältäpoistot