Suomen lohko MM-karsintojen Elite Roundille on arvottu

• Futsal

Suomen futsalmaajoukkueen seuraava askel kohti futsalin MM-kisoja otetaan Elite Roundilla A lohkossa Portugalissa. Lohkoarvonta suoritettiin torstaina UEFA:n päämajassa, jossa Suomi arvottiin kohtaamaan hallitseva Euroopan mestari Portugali, Italia ja Valko-Venäjä. Turnaus pelataan Portugalissa Povoa de Varzim´in kaupungissa 28.1. - 2.2.2020.

Suomella on edessään kova turnaus Euroopan huippumaita vastaan, sillä Elite Roundille on edennyt Euroopan 16 parasta maata. Lohkojen voittajat (4) lunastavat kisalipun ja neljä parasta lohkokakkosta pelaavat vielä jatkokarsinnan. Kaikkiaan kuusi joukkuetta Euroopasta turnausisäntä Liettuan lisäksi etenee futsalin MM-lopputurnaukseen Liettuaan 2020. Suomen päävalmentaja Mićo Martić kertoi, että tavoitteena on taistella jatkopaikasta.

-Me unelmoimme ja voimme tehdä isoja asioita. Olen ylpeä joukkueestamme ja menemme ehdottomasti kilpailemaan voitosta. Portugali on hallitseva Euroopan mestari, Italia on perinteinen huippumaa ja Valko-Venäjä myös kova joukkue. Tässä vaiheessa kilpailua vastassa ei ole kuin huippujoukkueita.

Suomi aloitti MM-karsinnat Preliminary Roundilta, josta eteni jatkoon lohkokakkosena. Myös Main Roundilta Suomi pelasi itsensä lohkokakkoseksi, mikä oikeutti Elite Roundin paikkaan ensimmäistä kertaa suomifutsalin historiassa. Suomi on noussut vuosi vuodelta Euroopan rankingissa ja osoittanut kehityksensä.

-Me saimme hienon lohkon, jossa saamme kovia otteluita ja joukkueemme kehittyy edelleen. Me taistelemme ja meillä on intohimoa ja meitä arvostetaan futsalmaana, kertoi Martić tuoreeltaan Nyonin  lohkoarvontatilaisuudesta.

Suomen seuraava maajoukkuetapahtuma on futsalin Nordic Cup eli Pohjoismaiden mestaruusturnaus, joka kisataan marras-joulukuun taitteessa Turussa Kupittaan palloiluhallissa. Suomi on hallitseva nelinkertainen PM-mestari. Suomen lisäksi Turkuun saapuvat Ruotsi, Norja, Tanska ja Grönlanti.

Suomen tavoitteena on tietenkin pitää kiinni valtikastaan Pohjoismaiden parhaana futsalmaana. Neljänä aiempana vuonna Suomi onkin voittanut PM-tittelin.

-Suomen joukkue ei paljoa muutu Main Roundin joukkueesta, mutta tuomme Nordic Cupiin uusia pelaajia, joita haluamme ajaa sisään joukkueeseen. Tietenkin haluamme voittaa turnauksen, mutta pääpaino on uusien pelillisten asioiden harjoittelu ja pelin kehittäminen ajatellen MM-karsintojen Elite Roundia. Kotiturnaus on aina hieno tilaisuus näyttää osaamistamme ja futsalintohimoa kotiyleisölle.

PM-turnaus Nordic Cup, Turku Kupittaan palloiluhalli
Perjantai 29.11.