Suomen futsalnaiset murskasivat Liettuan 10-0

• Futsal

Suomi murskasi Liettuan peräti 10-0 lukemin

Ottelu alkoi hieman tunnustellen, mutta vähitellen Suomi sai enemmän ottelua hallintaansa ja ajassa 1.29 Netta Hannula onnistui hyvän hyökkäyksen päätteeksi laukomaan pallon Liettuan maaliin. Maalin jälkeen ottelu jatkui edelleen Suomen hallinnassa ja 0-2 maali ajassa 3.37 näki päivänvalon Daniela Tjederin toimesta. Upean hyökkäyssommitelman päätteeksi Sini Sutinen sai putata pallon miltei tyhjään maaliin pelikellon pysähtyessä aikaan 7.04. 47 sekuntia edellisestä ja tilanne oli jo 0-4. Maali oli miltei edellisen maalin toisinto, kun maalin viimeistelijänä oli tällä kertaa Tiina Pöyry. Suomi sai näin todellisen unelma alun historialliseen otteluunsa. Neljän maalin jälkeen Suomi ei hellittänyt yhtään otettaan, vaan vyörytti solkenaan vaarallisia hyökkäyksiä Liettuan maalia vartioineen Kleveckaitea kohti. Liettua ei päässyt oikein millään peliin mukaan, eikä saanut kuin muutamia satunnaisia pistohyökkäyksiä aikaiseksi. Ensimmäisen jakson loppupuoliskolla Suomi ei enää tuntunut onnistuvan maalinteossa millään lukuisista paikoistaan huolimatta. Mutta seitsemän sekuntia ennen summerin soimista onnistui kertaalleen vielä Tiia Juntikka. Todella vakuuttavan esityksen jälkeen Suomi johti erätauolle mentäessä peräti 0-5. Suomen maalissa aloittanut Tiia Ropanen pääsi todella

Suomi jatkoi toisella puoliajalla siitä mihin ensimmäisen lopetti. Jo ensimmäisen minuutin aikana Suomi rakensi kolme maukasta maalintekopaikkaa kuitenkaan onnistumatta. Mutta sitten repesi. Ajassa 22.09 Pöyry ja heti perään 22.35 Jenni Häkli tekivät maalin naiseen, näin taululla komeilivat jo 0-7 lukemat. Ottelun voittajasta ei varmastikaan tässä vaiheessa kenelläkään enää ollut epäselvyyttä, varsinkin kun Liettua ei tuntunut saavan lainkaan omia hyökkäyksiä aikaiseksi. Mutta maalierokin saattaa tulla ratkaisevaksi tekijäksi näissä turnauksissa. Siksi ei edelleenkään saanut antaa yhtään siimaa Liettualle ja eihän Suomen naiset siihen sortunut, vaan ajassa 27.14 myös Emilia Jokisalo pääsi heiluttamaan Liettuan maaliverkkoja. Tilanne oli nyt jo 0-8. Ottelun loppupuolella Liettuakin sai muutamia vaarallisia vastahyökkäyksiä, mutta Suomen maali pysyi kuitenkin puhtaana. Ajassa 38.30 Jokisalo onnistui toistamiseen maalinteossa ja kymmenen maalia saatiin täyteen Tjederin tekemänä pelikellon osoittaessa 39.31.

Suomen päävalmentaja Jaakko Laitinen oli tyytyväinen joukkueensä esitykseen.

-Tottakai valmistauduimme täysillä tähän otteluun. Liettualla oli aika nuori joukkue ja pääsimme pelaamaan omaa peliämme. Voimme olla tyytyväisiä, että teimme kymmenen maalia, vaikka enemmän olisimme voineet tehdä.

-Haluamme nostaa Suomen UEFAn ylempään kastiin näistä karsinnoista ja haluamme jatkossa kovia pelejä alusta asti.

-Täytyy Slovakiaa vastaan saada asenne kuntoon ja emme tule missään nimessä pääsemään helpolla. Slovakia tulee varmasti kovaa vastaan, kommentoi Suomen päävalmentaja Jaakko Laitinen.

Torstaina Slovakia vastassa

Suomen esitys oli kerta kaikkiaan vakuuttava, mutta viimeistelyyn pitää hienoista loppulukemista huolimatta saada lisää terävyyttä torstain Slovakia otteluun. Tämä antoi kuitenkin todella upean alun karsinnoille ja joukkue varmasti lähtee luottavaisin mielin Slovakiaa vastaa. Slovakia ottelu alkaa torstaina kello 17 ja ottelu näkyy HuuhkajaTV:ssä.

Katso tunnelmat ottelun jälkeen HUUTV:stä.

Jaakko Laitinen oli tyytyväinen joukkueensa esitykseen

Kapteeni Elina Setälä johdatti Suomen voittoon

Tiia Ropaselle nollapeli

Maalintekijät