Suomalaisseurat näyttävät punaista korttia rasismille ja syrjinnälle

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Fare (Football Against Racism in Europe) järjestää vuosittain kampanjaviikot, joiden aikana yli 60 maassa vastustetaan rasismia sekä syrjintää ja juhlistetaan monimuotoisuutta. #FootballPeople-viikot pidetään tänä vuonna 10.–24. lokakuuta.

Palloliitto on mukana Punainen kortti rasismille -kampanjassa yhdessä Jalkapallon Pelaajayhdistyksen kanssa. Suomalaiset jalkapalloseurat ovat #FootballPeople-viikkojen alla näyttäneet yhdessä punaista korttia sekä rasismille että syrjinnälle.

Palloliiton monikulttuurisuusasiantuntija Maurizio Pratesi kertoo, että kampanjalla on onnistuttu herättämään tärkeää keskustelua.

– Lähetimme seuroille rasismiin ja syrjintään liittyvän kysymyspatteriston, jotta aihetta voidaan käsitellä konkreettisesti. Lapset ja nuoret ovat patteriston avulla keskustelleet yhdessä siitä, kuinka he kokevat rasismin, ja pyrkineet käymään sitä läpi positiivisella ja rakentavalla tavalla.

Rasismin ja syrjinnän vastainen työ näkyy Palloliiton toiminnassa vuoden ympäri. Pratesi kertoo, että hänen työnsä koostuu pääosin kouluttamisesta.

– Koulutamme muun muassa valmentajia, erotuomareita, delegaatteja ja seurajohtajia. Koulutuksissa on erilaisia painotuksia – esimerkiksi erotuomareiden kanssa keskitymme siihen, kuinka tuomari voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä tiettyjä tilanteita ja kuinka niihin tulee puuttua, Pratesi toteaa.

– Kun koulutamme seuratoimijoita, paneudumme monimuotoisuuden ymmärtämiseen. Meillä on paljon seuroja, joissa toimii ihmisiä erilaisista taustoista – kuinka seuraa ja yksittäisiä ihmisiä tulee johtaa ja millaisia asioita tulee huomioida, kun yhteisö on monimuotoinen.

Palloliitossa on indikaattorijärjestelmä, jonka avulla seurataan, kuinka paljon Suomen kentillä nähdään rasismitapauksia. Pratesi huomauttaa, että tapausten määrä liittyy pitkälti senhetkiseen yhteiskunnalliseen ilmapiiriin.

– Aika usein tapausten määrä on suoraan verrattavissa siihen, mitä Suomessa tapahtuu. Jalkapallo on suurin urheilun parissa oleva kansanliike – vaikka se onkin keskimääräistä suvaitsevampi ja hyväksyvämpi, negatiivisia lieveilmiöitä rantautuu jalkapallon pariin muusta yhteiskunnasta.

Pratesi toteaa, että jalkapallo on kuningaslajina houkutteleva laji kaikille taustaa katsomatta. On tärkeää, että kaikilla seuroilla on kaikki tietotaito, millaisilla toimenpiteillä he saavat alueensa nuoria jalkapallon pariin.

– Tavoitteenamme on, että kaikki voivat toimia tasavertaisesti jalkapallon parissa, ja tämän avulla olemme vahvempia ja jalkapalloyhteisö vahvistuu.

Tutustu Faren kampanjaan tästä >>