SUEK arvioi Palloliiton antidopingtoiminnan huipputasolle

Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) arvioi Suomen urheilujärjestöjen antidopingtoimintaa. Palloliitto oli yksi 23 lajiliitosta, jonka toiminta arvioitiin huipputasolle.

Palloliitto on edistänyt antidopingtoimintaa muun muassa ottamalla SUEK:n Puhtaasti paras -koulutuksen osaksi valmentajakoulutusta.

- Pelaajien kouluttaminen antidopingasioista on keskeinen osa toimintaa. Maajoukkuetapahtumissa pelaajia muistutetaan ottamaan huomioon antidopingasiat ja koulutusta järjestetään säännöllisesti leireillä ja otteluiden yhteydessä, Palloliiton koulutuskoordinaattori Sanna Pirhonen kertoo.

Lisäksi kotimaisten kilpailujen (esim. Naisten Liigan, Ykkösen ja Futsal-Liigan) kauden avaustilaisuuksissa joukkueiden kapteenistolle tai joukkueenjohdolle pidetään antidopingkoulutusta ja tiedotetaan ajankohtaisista asioista.

- Nuorille lahjakkaille pelaajille suunnatussa Tähtitarhatapahtumassa opetetaan pelaajille dopingiin liittyviä sääntöjä, jotta niitä osataan noudattaa. Tiedon jakaminen ja lisääminen on keskeinen osa antidopingtyötä, Pirhonen sanoo.

SUEK:n ja lajiliittojen välinen yhteistyö on kansainvälisellä tasolla ainutlaatuista. Palloliitto viestii antidopingtoimintamallista sekä omasta ohjelmastaan UEFA:lle, jotta vastaavaa toimintaa kehitettäisiin muissakin maissa.

- Mitä tasalaatuisemmin dopingin vastaista toimintaa maailmalla tehdään, sitä reilumpaa kilpailu on urheilijoille, Pirhonen muistuttaa.

SUEK arvioi yhteensä 81 eri lajiliittoa, jotka ottivat osaa arviointiin ja joilla oli olemassa oleva antidopingohjelma. Tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään.

SUEK:n uutinen >>

• antidoping