Stadin derbysta sakot HIFK:lle ja HJK:lle

• Jalkapallosarjat

Palloliiton kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 4.7. pelatun Veikkausliigan ottelun HIFK-HJK tapahtumia. Molemmille seuroille määrättiin 1700 euron sakko.

Otteludelegaattien raportin mukaan ottelutapahtumassa tapahtui useita turvallisuusmääräysten rikkomisia.

HJK-kannattajien päädyssä savutettiin juuri ennen ottelun alkua. Savua muodostui sen verran paljon, että savujen lukumäärää delegaatti ei pystynyt näkemään. Ottelun alku ei savusta huolimatta viivästynyt kuin noin minuutin.

Ottelun alettua HIFK:n kannattajat laskivat alas lähes koko katsomon peittävän tifon, minkä jälkeen katsomossa sytytettiin useita stroboja ja soihtuja. Tämän seurauksena myös katsomon eteen laskettu tifo syttyi palamaan. Palomiehet sammuttivat tulen kuitenkin ripeästi. Katsomossa paloi noin 20 pyroteknistä tuotetta, jotka näkyivät selkeästi pilvipalveluun ladatussa videossa.

HJK:n ensimmäisen maalin jälkeen muutamia HJK:n kannattajia tuli juhlimaan maalia kentän ja katsomon väliselle alueelle pysytellen kuitenkin suojaverkon takana. He poistuivat nopeasti takaisin katsomoon.

HIFK:n kannattajat rikkoivat ensimmäisen puoliajan aikana keskellä katsomoa olevan mainosaidan osan, joka poistettiin järjestyksenvalvojien toimesta kokonaan tauolla.

Ottelun loputtua HJK:n kannattajat sytyttivät yhden savun. Kannattajat tulivat juhlimaan voittoa katsomon ja kentän väliselle alueelle pysytellen kuitenkin suojaverkon takana.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa päätöksessään, että HIFK:n ja HJK:n vastineet osoittavat, että ne suhtautuvat turvallisuusmääräysten noudattamiseen vakavasti. Molemmat seurat ovat useilla eri tavoilla ennaltaehkäisseet järjestyshäiriöitä ja puuttuneet niihin. Molemmat seurat ovat varautuneet turvallisuusjärjestelyihin muun ohella turvatarkastuksin sekä järjestyksenvalvojien lukumäärällä ja sijoittelulla suhteessa seurojen kannattajiin. Molemmat seurat ovat pyrkineet myös ennaltaehkäisemään järjestyshäiriöitä muun ohella kommunikoinnilla kannattajien kanssa ennen ottelua. Seurat ovat myös asettaneet aikaisemmin häiriöitä aiheuttaneille henkilöille porttikieltoja ja tehneet yhteistyötä poliisin ja viranomaisten kanssa.

Toisaalta on selvää, että mittavista turvallisuusjärjestelyistä huolimatta molempien seurojen kannattajat ovat saaneet kuljetettua katsomoon huomattavan määrän pyroteknisiä tuotteita ja pystyneet käyttämään niitä katsomossa.

Edelleen kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa, että seurojen vastuu kannattajiensa käytöksestä on ankaraa vastuuta ja tähdentää, että pyrotekniikan käyttö jalkapallokatsomoissa muodostaa aina vakavan uhan ottelutapahtuman ja siihen osallistuvien henkilöiden turvallisuudelle.

Koska seurojen toimenpiteissä ja niiden kannattajien säännösten vastaisen käyttäytymisen laajuudessa tai moitittavuudessa ei ole merkittävää eroa – HIFK:n kannattajien menettely on ollut vakavampaa pyroteknisten tuotteiden osalta ja HJK:n kannattajien menettely on ollut vakavampaa katsomosta poistumisen osalta – kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää perusteltuna määrätä molemmille seuroille samanlaisen rangaistuksen. Turvallisuusmääräysten rikkomusten laatu, laajuus ja toistuvuus huomioiden kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää 1700 euron sakkorangaistuksia oikeasuhtaisina ja aiemman ratkaisukäytännön mukaisina seuraamuksina.

• Veikkausliiga