SPL:n Länsi-Suomen piirin kevätkokous hyväksyi sopimuksen toiminnan siirtämisestä

• Alueuutiset

Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piirin kevätkokous järjestettiin 24.4. Porissa. Sääntömääräisten kevätkokousasioiden lisäksi kokouksessa hypättiin aimo loikka kohti Seurojen Palloliittoa, kun piirin jäsenseurat hyväksyivät sopimuksen toiminnan ja käyttöomaisuuden siirrosta Suomen Palloliitolle.

Kohti Seurojen Palloliittoa

Länsi-Suomen piirin vuoden 2019 kevätkokouksessa tehtiin historiaa. Kokous hyväksyi yksimielisesti Seurojen Palloliitto -hankkeeseen kuuluvan liikkeenluovutussopimuksen.

Liikkeenluovutussopimus lähtee siitä, että henkilöstö siirtyy sopimuksen mukaisesti Suomen Palloliitto ry:n palvelukseen 1.9.2019. Sopimuksen nojalla Länsi-Suomen piirin toiminta päättyy 31.12.2019 ja koko futsal- ja jalkapallotoimintakokonaisuus siirtyy Suomen Palloliitolle. Kevätkokous valtuutti lisäksi piirihallituksen valmistelemaan yhdistyksen purkamista niin, että purkamista koskeva päätös voidaan tehdä piirin sääntömääräisessä syyskokouksessa 2019.

Seurojen Palloliitto -muutoksiin liittyen Länsi-Suomen piirin kevätkokouksessa tehtiin myös yksimielinen sääntömuutos. Piirin sääntöjen 17§ kohta 2 kirjataan jatkossa seuraavasti:
Mikäli piiri puretaan, siirretään jäljellä olevat piirin varat Jalkapallo-Säätiön erilliseen sidottuun rahastoon käytettäväksi entisen Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piirin alueen jalkapallo- ja futsaltoiminnan kehittämiseen.

Sääntömuutokseen ja Jalkapallo-Säätiön sidotun rahaston perustamiseen liittyen piirihallitus sai lisäksi kokousväeltä valtuutuksen laatia sidotun rahaston säännöt.  Nämä säännöt tulevat hyväksyttäviksi samassa yhteydessä, kun päätös piirin purkamisesta tehdään syksyllä 2019. Kokousväki oli varsin yksimielinen myös siitä, että sidotun rahaston säännöt valmistellaan siten, että Länsi-Suomen piiriltä jäävät varat käytetään vastuullisesti ja vaikuttavasti alueen seurojen toiminnan kehittämiseen tulevina vuosina.

Tilinpäätös hyväksyttiin

Esityslistalla olleet normaalit kevätkokousasiatkin käsiteltiin sopuisasti. Toimintakertomuksen sivuilla muisteltiin vuoden 2018 onnistumisia ja hienoja tapahtumia, joita olikin runsaasti. Huolen aiheita kokousväelle aiheutti eniten pelaajamäärän hienoinen laskusuunta ja erityisesti turhan suuri ns. drop out pelaajien määrä.

Länsi-Suomen piirin kevätkokouksessa edustettuina olleet jäsenseurat hyväksyivät vuoden 2018 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsivät hallitukselle ja toimihenkilöille vastuuvapauden. Piirin tilinpäätös vuodelta 2018 näytti n. 25 000 euron alijäämää. Tulos oli jonkin verran budjetoitua, n. 40 000 euron alijäämää parempi. Alijäämäinen tulos budjetoitiin tietoisesti, koska piiri halusi edelleen panostaa vahvasti tyttöjalkapallon kehitystoimiin alueellaan. Sama panostus jatkuu kuluvanakin vuonna.

Piirin kevätkokouksen hyväksymä toimintakertomus löytyy täältä.

Lisätiedot kevätkokouksesta:
piirijohtaja Jouni Koivuniemi