Sixten Boström PK-35:n valmennuspäälliköksi

• Seuratoiminta

PK-35 on tehnyt seurakehityksensä kannalta erittäin merkittävän sopimuksen pitkän linjan huippuvalmentajan ja entisen ammattilaispelaajan kanssa. Sixten Boström aloittaa työnsä punamustien valmennuspäällikkönä vuoden 2019 alussa.

Boström, 55, on toiminut kunnioitettavalla urallaan Veikkausliigassa FF Jaron, HJK:n ja SJK:n sekä Allsvenskanissa Örebro SK:n päävalmentajana ja lisäksi Pohjois-Amerikassa MLS-seura Columbus Crew:n apuvalmentajana. Hän on hankkinut vankkaa kokemusta miesten A-maajoukkueen ottelutarkkailijana, Uudenmaan piirin ja Palloliiton koulutuspäällikkönä sekä useissa muissa vastuutehtävissä.

”Siku” edusti pelaajana kasvattajaseuransa HJK:n lisäksi pääsarjatasolla Kuusysiä, FinnPaa, ruotsalaista BK Häckeniä sekä singaporelaisia Geylang Internationalia ja Jurong Townia. Taitava ja älykäs vasenjalkainen keskikenttämies pelasi neljätoista A-maaottelua, joissa teki kaksi maalia.

- Koen PK-35:n tarjoaman työn kaikin puolin mielenkiintoiseksi. Seurasta välittyy vahva yhteisöllisyyden henki, jota pidän erittäin tärkeänä pääomana. Korostan seuraympäristössä viihtyvyyden ja jäsenistön hyvinvoinnin merkitystä. On kiinnostavaa myös nähdä läheltä, missä suomalainen junnufutis menee, Boström sanoo.

- PK-35 on juuri sopivan kokoinen seura, jossa voi saada aikaan tärkeitä asioita. Haluan jakaa pitkää futiskokemustani sekä vaalia seuran sisäistä yhteistyötä ja sen toimijoiden välistä arvostusta. Pyrin luomaan ilmapiiriä, jossa toiminta koetaan mielekkääksi ja samalla kehittäväksi. Jos meistä syntyy mielikuva jokaista pelaajaa mahdollisimman hyväksi kehittävänä seurana, olemme oikealla tiellä.

PK-35 on luonnollisesti erittäin tyytyväinen saadessaan Boströmin kaltaisen rautaisen ammattilaisen työntekijäkseen. Hän on seuran toiminnanjohtajan Jukka Santalan mukaan juniorijalkapallon kovimpia hankintoja pitkään aikaan.

- On harvinaista ja todella hienoa saada seuran käyttöön eli joukkueiden jokapäiväiseen toimintaan tällaista kokemusta ja tietotaitoa. Siku on toiminut jo kauan sekä Suomen huipulla että ulkomailla, joten olemme sopimuksesta erittäin iloisia. Hän haluaa selvästi tulla kehittämään junnufutista, Santala sanoo.

PK-35 sai toiminnanjohtajansa mukaan useita hyviä valmennuspäällikköhakemuksia, mutta Boström oli niistä omaa luokkaansa. Santalan mielestä on ensiarvoisen tärkeää, että punamustiin saapuu työntekijä, joka pystyy kouluttamaan valmentajia jopa UEFA Pro -tasolle saakka.

- Vankka koulutusosaaminen löytyy nyt seuran sisältä, mikä on meille loistava tilanne. Siku kykenee takuulla auttamaan valmentajiamme merkittävästi näiden päivittäisessä toiminnassa.

PK-35 toivottaa Sixten Boströmin lämpimästi tervetulleeksi punamustaan futisperheeseen!

teksti: Mitri Pakkanen