Seuratoimijan tutkinnon (SPL1) toinen lähijakso takana

• Seuratoiminta

Seuratoimijan tutkinnon (SPL1) neljännen vuosikurssin toinen lähijakso järjestettiin Eerikkilässä 27. - 29.11. 2018.

Ensimmäisenä päivänä paneuduttiin Olli Vainion jalkapalloseuran tuotteistukseen, ansaintalogiikkaan ja niiden kehittämiseen. Toisena päivänä keskusteltiin Henri Alhon alustamana urheilun johtamisesta ja sen jälkeen  työskenneltiin Erkki Alajan johdolla, miten seura voi tehdä entistä parempaa sponsorointiyhteistyötä. Lähijakson kolmas päivä mentiin sosiaalisen median, viestinnän ja markkinoinnin merkeissä. Viimeinen lähijakso on Eerikkilässä ensi helmikuussa.

- Meistä on tullut lähijaksojen aikana tiivis ja avoin porukka. Uskon, että jokainen saa täältä käytännön työkaluja omaan seuratyöhönsä. Itse ainakin olen saanut paljon hyviä  erityisesti myynnin ja markkinoinnin osa-alueilta. Meillä on loistavat kurssinvetäjät, jotka ymmärtävät hyvin seuratyön haasteet. Ryhmätyöt ja keskustelut muiden kurssilaisten kanssa ovat myös olleet antoisia, kertoi FC Espoon toiminnanjohtaja Velimatti Sutela.

KaaPon toiminnanjohtaja Anne Salminen totesi tähänastisesta koulutuksesta seuraavaa.

- Seuratoimijan tutkinto on haastanut pohtimaan omia toimintatapoja seurassa. Tutkinto on auttanut hahmottamaan tehdäänkö seurassa oikeita asioita ja mitkä ovat oman seuran kehityskohteet ja kipupisteet. Lisäksi se on antanut konkreettisia työvälineitä seuran tuotteistamiseen, kumppanuuksiin, myyntiin ja markkinointiin. Tärkeänä antina on myös ollut muiden seurojen toimintatapojen kuuleminen, vertaistuki ja ajatusten vaihtaminen.

- Koulutus sopii mielestäni uudelle seuratoimijalle, mutta antaa varmasti eväitä myös pitkään seurassa toimineille henkilöille.

Seuratoimijan tutkinto (SPL1) toteutetaan Myynnin ammattitutkinnon osana ja se on räätälöity jalkapalloseuran toimintaympäristöön. Laajuudeltaan 15 opintopisteen kokonaisuus antaa yleisosaamisen seura- ja yhdistystoiminnan perusalueilta. Erityisenä painopisteenä tutkinnossa on myynti ja markkinointi. Koulutuksesta annetaan tutkinnonosatodistus, joka voidaan hyväksi lukea oppilaitoskohtaisesti esimerkiksi muihin toiseen asteen tutkintoihin.

Lisää Seuratoimijan tutkinnosta (SPL1) >>

• Palloliitto