Ruotsi voitti 3-4 tiukan väännön jälkeen

• Futsal

Ruotsi voitti 3-4 tiukan väännön jälkeen

Ennen ottelua mietittiin Tesoman palloiluhallissa mahtaakohan futsalväki vaivautua saapumaan paikan päälle, sillä ulkona oli upea kesäsää ja 32 astetta lämmintä. Mutta mitä vielä, naisten futsal kiinnostaa kesälläkin. Historiallista ottelua saapui seuraamaan 573 silmäparia ja tunnelma oli mitä mainioin.

Ennakkoasetelmat olivat odottavat ja molempien joukkueiden pelaajista aisti jännityksen jo ennen ottelua. Ennakkohaastatteluissa joukkueen maalivahti ja kapteeni Leena Lepikonmäki kertoi, että on kunnia-asia olla kapteenina ja mukana joukkueessa. Joukkueen valmennustiimistä Juha Helander tunnusti, että hieman jännittää ennen ottelua, mutta se kuuluu vähän asiaankin. Ruotsin pelitapaan on Eerikkilän leirillä hieman tutustuttu ja luotu ratkaisumalleja miten Ruotsin pelitapaa voidaan horjuttaa.

Katso ennakkohaastattelut HUU TV:sta: https://www.palloliitto.fi/videot

Itse ottelu alkoi Ruotsin tiukalla prässillä ja Suomella oli vaikeuksia päästä hyökkäämään. Oliko jännitystä ehkä hieman liikaakin vai mistä johtui, mutta jo vajaan kahden minuutin pelaamisen jälkeen Ruotsin läpiajossa kapteeni Lepikonmäki pelasi käsillään palloa rangaistusalueen ulkopuolella ja ottelun tuomarilla Kirill Naishoulerilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä takataskulle. Lepikonmäelle ulosajo, ottelu oli häneltä ohi ennen kuin se oikein ehti alkaakaan ja Suomi kahden minuutin alivoimalle. Alivoiman loppuvaiheilla Ruotsi onnistui siirtymään 1-0 johtoon Susan Kiryon maalilla. Maalin jälkeen peli tasaantui ja Suomikin sai luotua muutamia maalintekopaikkoja ja reilun 13 minuutin pelin jälkeen Netta Hannula onnistui tasoittamaan hienolla etukulmalaukauksellaan. Ruotsi kuittasi kuitenkin vain reilun kahden minuutin jälkeen jälleen johtoon Daniela Chamoun hienolla vapaapotkukuviomaalilla. Erätauolle siirryttiin Ruotsin 1-2 johdossa.

Toinen puoliaika alkoi ensimmäisen tapaan Ruotsin vimmatulla prässillä. Mutta ajassa 24.17 onnistui kuitenkin Suomen Elina Setälä tasoittamaan ottelun laukomalla Hannulan maalivahdista kimmonneen laukauksen tyhjään maaliin. Mutta vain reilu minuutti Setälän maalista menettää Suomi kohtalokkaasti pallon hyökkäysalueella ja siitä seuranneesta läpiajosta Ruotsin Nazanin Vaseghpanah ohittaa hallitusti Suomen maalissa pelanneen Tiia Ropasen.

Jonkin aikaa peli aaltoili melko tasaisena, kunnes juuri kentälle tulleen Pirta Hiukan sivurajapotkusta Sini Sutisen laukaus liruu Ruotsin maalivahti Amanda Olssonin jalkojen välistä maalin perukoille. Suomen riketili oli täyttynyt ja vain yhdeksän sekuntia Suomen tasoituksen jälkeen Hiukka pelaa palloa kädellään ja pallo viedään 10 metrin pilkulle. Pallon taakse asettuu Ruotsin Isabel Aguilar ja tarkalla alakulmalaukauksella Ruotsi jälleen maalin johtoon. Lopun noin viiden minuutin ajan Suomi yritti ylivoimaa pyörittämällä saada tasoitusmaali aikaan ja muutama todella maukas paikka tulikin, mutta maalikehikoita lähemmäksi Ruotsin maalia palloa ei saatu. Näin siis Ruotsille 3-4 voitto ensimmäisessä osassa maaotteluita.

Ruotsin ykkösketju oli erittäin taitava, pelasi hyvällä tempolla ja teki lisäksi älykkäitä ratkaisuja. Ottelun parhaana pelaajana palkittiin ansaitusti tästä ketjuta Daniela Chamoun.

Ottelun jälkeen yksi Suomen parhaimmistoa olleen Hannulan kommenttina oli, että tehtiin helppoja virheitä ja Ruotsi pääsi aina rokottamaan tasoituksen jälkeen. Pitää puolustaa paremmin. Päävalmentaja Jaakko Laitista harmittaa tulos ja siihen johtaneet virheet. Kuitenkin pelaajien asennetta Laitinen kiitteli.

Ottelun jälkeiset haastattelut ja maalikooste: https://www.palloliitto.fi/videot

Maalit:

3.30    0-1  Susan Kiryo (SWE)

13.05  1-1  Netta Hannula (FIN)

15.31  1-2  Daniela Chamoun (SWE)

24.17  2-2  Elina Setälä (FIN)

25.36  2-3  Nazanin Vaseghpanah (SWE)

34.21  3-3  Sini Sutinen (FIN)

34.30  3-4  Isabel Aguilar (SWE)(10m)

Kentältä poistot:

Leena Lepikonmäki (FIN)