”Rohkeasti suomalainen” - lue ja ota kantaa raporttiin

”Rohkeasti suomalainen tarkoittaa rohkeutta olla oma itsensä, tunnustaa omat vahvuudet ja heikkoudet, hyökätä ja puolustaa sekä olla rehellinen – aina ja kaikille.”

Olemme tavanneet vuoden aikana suuren määrän seuratoimijoita, valmentajia ja seurojen puheenjohtajia. Vuosi sitten tekemämme kyselyyn ”Milloin Suomen peli kulkee?” tulevaisuuden suomalaisesta pelaajasta ja vahvuuksistamme kansainvälisessä viitekehyksessä saimme yli 700 vastausta.

Vuoden 2017 kruunasi ensimmäiset ”Suomalaisen jalkapallon kehityspäivät” Eerikkilän urheiluopistolla, missä 220 valmentajaa ja valmennuksen johtajaa pohtivat suomalaisen jalkapallon arvoja, tulevaisuuden kilpailuetujamme ja ydinasioita tulevaisuuden pelitapaamme. Raportin takakanteen on kerätty suomalaisen jalkapallon identiteettiprosessiin osallistuneiden henkilöiden nimiä.

Saimme paljon arvokasta palautetta ja tietoa, mutta suomalainen jalkapallo ei vielä tällä ole valmis, vaan prosessi jatkuu ja sitä tulee aktiivisesti jatkaa. Lisää ajatuksia, lisää tietoa, uusia näkökulmia tarvitaan edelleen. Mitä enemmän meillä on palautetta kentältä, sieltä missä suomalaisen jalkapallon identiteetti kylvetään ja missä se kasvaa oraalle, sitä paremmin ja oikeampia ratkaisuja me pystymme tekemään koko suomalaisen jalkapallon hyväksi.

Osana prosessin etenemistä julkaisemme nyt sivuillamme tutkimusjohtaja Mika Aaltosen Rohkeasti suomalainen -raportin, jossa on koottu yhteen kokonaisuus eri haastatteluista, kyselyistä ja seminaareista. Raportti luo pohjan suomalaisen jalkapallon identiteetille. Raportin löydät täältä >> Toivomme lukijoiden lähettävän kommenttinsa ja ajatuksensa raportista. Palautteen voi lähettää sähköpostitse osoitteella mikael.eravuori(a)palloliitto.fi, kirjoittakaa viestinne otsikoksi ”Rohkeasti suomalainen”.

Kokoamme saapuneen palautteen huhtikuun aikana, minkä jälkeen aloitamme yhdessä seurojen kanssa toimenpiteet suomalaisen jalkapallon filosofian, Huuhkaja- ja Helmaripolkujen sekä maajoukkueiden pelitavan syventämiseksi. Vuosi tulee huipentumaan 8.-9.12. Eerikkilän Urheiluopistolla toisen kerran järjestettäviin ”Suomalaisen jalkapallon kehityspäiviin”, jossa käymme läpi vuoden aikana kertyneitä tuloksia.

Terveisin,
    Hannu Tihinen, pelaajakehityspääiikkö