Ricardo Duarte lopettaa Palloliiton valtakunnallisena koulutuspäällikkönä

• Seuratoiminta

Palloliiton valtakunnallinen koulutuspäällikkö Ricardo Duarte lopettaa nykyisessä tehtävässään huhtikuun lopussa. Duarten ja Palloliiton yhteistyö ei kuitenkaan pääty kokonaan, vaan hän osallistuu tiiviisti valmennuskoulutussisältöjen kehittämiseen vuoden 2020 syksyyn asti.

Duarte aloitti tehtävässään marraskuun alussa. Kuluneet kuukaudet ovat kirkastaneet hänen ajatuksensa.

- Haluan välttää antamasta yleisiä selityksiä. Tilanne on selvä. Tässä vaiheessa elämääni haluan työskennellä ammattilaisjalkapallon kanssa päivittäistasolla. Nykyisessä työssäni en pysty sitä tehtävää toteuttamaan. Selvää on myös, etten ymmärtäisi asiaa näin hyvin, ellen olisi tullut tähän tehtävään.

- Päätökselläni kunnioitan sisäistä motivaatiotani. Olemme laatineet Palloliiton kanssa suunnitelman jatkosta, ja työni koulutusjärjestelmien sisällönkehittäjänä jatkuu sovitusti vuoden 2020 syksyyn, Duarte kertoo.

Jo lyhyessä ajassa Duarten osaaminen ja persoonallisuus ovat tehneet syvän vaikutuksen Palloliiton työntekijöihin, koulutustoimintoon ja mikä tärkeintä, valmentajiin kentällä.

- Lähdön hetkellä koen tärkeäksi kertoa, että olen erittäin otettu tavasta, jolla ihmiset ovat ottaneet minut työssäni vastaan, kuinka hyvin he ovat minua kohdelleet sekä tukeneet ja helpottaneet päivittäistä työtäni.

Portugalilainen Duarte palaa huhtikuun lopussa Lissaboniin.

- Se rohkeus, jolla koulutustoimen tiimi on kohdannut johdon ja työn monimutkaisetkin muutokset on ollut erittäin inspiroivaa. Olemme lyhyessä ajassa onnistuneet edistämään isojakin kokonaisuuksia, Duarte kiittää tiimiään.

Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen on luonnollisesti pettynyt Duarten päätöksestä, mutta samalla kiitollinen tämän suomalaiselle jalkapallolle antamasta panoksesta.

- Ricardon sisältöosaaminen on Euroopan huipputasoa ja hänen lähtönsä on tietysti todella suuri menetys tiimillemme. En ole tavannut jalkapallomaailmassa ketään yhtä vahvaa osaajaa, jolla on näin kokonaisvaltainen ymmärrys ja looginen polku pelin opettamisessa lasten valmennuksesta UEFA Pro-tasolle asti, Tihinen toteaa.

- Onneksemme Ricardo on valmis tukemaan koulutustemme uudistusprosesseja myös jatkossa vähintään ensi vuoden syksyyn asti.

Tihinen kertoo, että seuraavien viikkojen aikana käynnistyy uusi valtakunnallisen koulutuspäällikön rekrytointi.

- Vaativa tehtävä edellyttää tekijältä valmiuksia johtaa koulutustoimintoamme strukturoidusti ja systemaattisesti. Henkilö tulee tarvitsemaan työssään seuratoiminnan tuntemusta ja kykyä integroida koulutusprosesseja seuraympäristöön.

- Tiedolla johtaminen on tehtävässä keskeinen arvo, mutta työ edellyttää myös luontevaa kykyä verkostoitua tutkittua tietoa tuottavien tahojen kanssa, Tihinen kertoo työn vaatimuksista.

Tuleva koulutuspäällikkö saa työhönsä Duartelta vahvan tuen.

- Minä ja koko koulutustiimi olemme valmiita antamaan seuraajallani kaiken tarvittavan tuen. Olemme saaneet asioita saatettua hyvälle tielle, ja työtä tulee nyt jatkaa tiiviisti.

• Palloliitto