Rantanen tyytyväinen HJK:n kauteen

• Jalkapallosarjat

HJK päätti kautensa upeaan Respect Suomen Cupin voittoon kaatamalla PK-35 Vantaan finaalissa 1-0. Myös Naisten Liigassa HJK palasi mitalikantaan vuosien tauon jälkeen voittamalla pronssia TPS:n nenän edestä trilleriksi muodostuneessa viimeisen kierroksen ottelussa.

HJK on 22 Suomen mestaruudellaan ja 16 Suomen Cupin voitollaan Suomen menestynein seura, mutta enää ei ole syytä ratsastaa vain seuran loistokkaalla historialla. Kulunut kausi on nostanut HJK:n myös naisten pääsarjatasolla takaisin Suomen kirkkaimmalle huipulle.

- Kautta voisi kuvata eräänlaiseksi kasvutarinaksi. Kauden mustimmallakaan hetkellä emme suostuneet luopumaan unelmastamme ja joukkue oli puheiden lisäksi valmis tekoihin, päävalmentaja Joonas Rantanen kertaa seuran sivuilla.

Suomen Cupissa HJK:n suoritus kokonaisuutena oli suvereeni. Klubin verkkoon ei tehty kilpailussa maaliakaan.

- Puolustimme vahvasti joukkueena, ja se oli läpi kauden vahvuutemme. Cupissa kohtasimme kovia joukkueita, kuten liigan yläloppusarjasta Ilveksen, Suomen mestaruuteen yltäneen FC Hongan ja hopeaa voittaneen PK-35 Vantaan. Suomen Cupin voitto kruunasi kautemme ja oli pelaajille osoitus, että tämä joukkue pystyy mihin tahansa, Rantanen pohtii.

Suomen mestaruus oli HJK:n tavoite kauteen lähdettäessä.

- Siihen tavoitteeseen emme vielä tällä kaudella yltäneet, ja sekin pitää pystyä sanomaan ääneen. Tavoitteen tarkoitus on ohjata toimintaa, sitä arkea, mitä elämme joukkueen kanssa joka päivä. Tänä vuonna se riitti pronssiin ja Suomen Cupin mestaruuteen. Siihen voimme olla erittäin tyytyväisiä.

- Uskon, että joukkueen kasvuun liittyy kiinteästi voittaminen. Se on tekijä, joka antaa joukkueelle voimakasta uskoa omaan tekemiseen. Yhdeksän pelin voittoputki loppukesästä ja voitettu pronssi viikkoa ennen Suomen Cupin finaalia olivat varmasti tärkeitä tekijöitä Cup-voiton taustalla, Rantanen uskoo.

HJK pelasi Naisten Liigassa 23 ottelua maalierolla 39-20.

- Se kuvastaa hyvin missä tällä kaudella menimme. Päästimme vähän, mutta myös teimme vähän.

Touko-kesäkuussa HJK pelasi viisi ottelua, joista se onnistui saamaan vain kaksi pistettä.

- Siinä kohtaa laadukkaampi suorittaminen olisi merkinnyt sarjassa mahdollisuutta taistella kultamitalista pidempään, mutta toisaalta loppusijoitus oli linjassa kärkijoukkueiden kohtaamisten kanssa. Keskinäisissä peleissä PK-35 Vantaa ja Honka olivat useammin meitä parempia, kun taas esimerkiksi TPS:n voitimme jokaisella kerralla.

- Huono jakso oli jälkeenpäin ajateltuna äärimmäisen tärkeä opetus. Kävimme avoimesti tilannetta läpi yhdessä pelaajien kanssa, ja uskoimme omaan tekemiseen, vaikka pieniä viilauksia siinä kohtaa teimmekin. Se on käsittämätöntä, miten pienistä asioista voittaminen voi olla välillä kiinni.

- Tuloksetkin kertovat, että marginaalit ovat pienet, mikä on loistava asia. Se pakottaa kaikki toimijat ja seurat tekemään asioita entistä paremmin pysyäkseen kilpailussa mukana, Rantanen sanoo.

Seuran menestyksen lisäksi HJK:lle on tärkeää olla pelaajien kehittäjä. Tällä kaudella esimerkiksi Vilma Hakala on noussut mukaan A-maajoukkueeseen ja Tessa Rinkinen U23-maajoukkueeseen.

Minna Meriluoto, Katarina Naumanen ja Hakala ovat parhaillaankin A-maajoukkueen mukana, kun Suomi kohtaa MM-karsintojen avausottelussaan sunnuntaina Helsingissä Serbian.

- Klubissa kasvatamme huippu-urheilijoita. Mitä tapahtuu kentällä ja harjoituksissa on vain toinen puoli tekemisestä. Huippu-urheilijaksi kasvamisessa ratkaisevaa on elämänhallinnan ja urheilun yhdistäminen. Pelaajille matka kohti huippua merkitsee raakaa työntekoa, ja me olemme siinä matkalla heitä auttamassa, Rantanen sanoo.

• HJK naiset