Porissa FIFA-koulutusta B-poikien SM-sarjajoukkueiden valmentajille

• Jalkapallosarjat

Suomen Palloliitto haki vuonna 2016 FIFA:lta tukea nuorten sarjojen kehittämiseen. FIFA myönsi tukea rahallisesti 50 000 USD kahdelle vuodelle (2016-17) eli yhteensä 100 000 USD. Tukisumma jaettiin kokonaisuudessaan B-nuorten SM-joukkueille kulujen subventoimiseen suhteessa matkustettuihin kilometreihin.

Lisäksi joukkueet saivat harjoitusmateriaaleja ja molempien tukivuosien päätteeksi järjestettiin valmentajakoulutusta. Viime vuonna valmentajat kokoontuivat Järvenpäähän ja viime viikolla (11.-13.1.) valmentajat olivat koolla Pori Winter Cupin yhteydessä.

Porin valmentajakoulutus toi myös päätöksen kahden vuoden tukiprojektin. Koulutuksen vetäjänä toimi FIFA:n puolelta Pohjois-Irlannin Desi Curry, joka toimii tällä hetkellä Gibraltarin liitossa teknisenä johtajana.

- Meillä oli erinomainen tapahtuma, jotta kannattaa jatkaa, vaikka FIFA:n rahoitus nyt päättyy. Saimme Poriin lähes kaksikymmentä suomalaista B-nuorten valmentajaa ja viisi Palloliiton maa- ja aluejoukkuevalmentajaa, joten koolla oli ryhmä, jolla on iso vastuu suomalaisen huippufutiksen tulevaisuudesta. Tarvitsemme näitä yhteisiä kohtaamisia, jotta pelaajakehityksemme menee eteenpäin, Palloliiton Lännen aluevalmentaja Teemu Eskola toteaa.

Myös seuravalmentajat olivat erittäin tyytyväisiä FIFA-koulutuksen onnistumiseen.

- Porissa oli opettavaiset neljä päivää, jotka olivat ajoituksen ja aikataulujen puolesta hoidettu erinomaisesti. Oli hienoa nähdä saman ikäluokan valmentajat eri seuroista sekä Palloliiton valmentajat juuri ennen sarjakauden alkua. Tämä oli ikään kuin B-nuorten SM-sarjan ”media-avaus”, koulutukseen osallistunut FC Hongan B-nuorten päävalmentaja Riku Paularinne toteaa.

FC Jazzin isännöimässä Pori Winter Cupissa pelattiin B-nuorten ja C-nuorten sarjoissa. Osa turnauksen otteluista oli lauantaina FIFA-koulutuksen osallistujien tarkkailun alla. Kaikissa turnauksessa kahdessakymmenessä ottelussa tehtiin pelaajatarkkailua maa- ja aluejoukkuetoimintaan.

- Pori Winter Cup on talven kohokohtia: neljä laadukasta ottelua, paljon aikaa oman joukkueen kanssa ja ajatuksenvaihtoa maajoukkuevalmentajien kanssa. Tämä oli varmasti hyödyllinen tapahtuma meille, mutta myös maajoukkueille. Tällaiset yhteiset tapahtumat ja kohtaamiset vievät Suomen jalkapalloa pienin askelin eteenpäin, Riku Paularinne tiivistää.

B-nuorten SM-karsintasarja alkaa tammikuun lopussa ja päättyy huhtikuussa. SM-karsintasarja pelataan kahdessa kymmenen joukkueen lohkossa yksinkertaisina sarjoina. Varsinaiseen SM-sarjaa pääsee kymmenen joukkuetta.

• Valmentajat
  • Valmentajakoulutus