Pohjoismaisten liittojen delegaatio vierailee Qatarissa

Pohjoismaisten liittojen delegaatio on matkustanut Qatariin. Suomea delegaatiossa edustavat Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti ja työoikeuden asiantuntija, lakimies Juha Koivisto.

Kaksipäiväisen vierailun (7.-8.1.) aikana pohjoismaisten liittojen yhteinen tavoite on toimia vastuullisesti dialogin kautta ihmisoikeuksien ja siirtyöläisten työskentelyolosuhteiden edistämiseksi Qatarissa.

Maassa pelataan FIFAn jalkapallon MM-kisat 2022, ja kisojen rakennushankkeisiin liittyen on raportoitu laajalti kiistattomista puutteista ja väärinkäytöksistä rakennustyöläisten kohtelussa.

Pohjoismaisten liittojen delegaatio vieraili maassa myös 2016. Yksi delegaation tavoitteista on lisätä Qatarin viranomaisten ja kisajärjestäjien tietoisuutta sekä osaamista ihmisoikeuksien ja työskentelyolosuhteiden osalta.

– Viestimme Qatarissa on selvä - emme hyväksy siirtotyöläisten ihmis- ja työoikeuksien rikkomuksia. Qatarin viranomaisten sekä kisajärjestäjien vastuulla on huomioida työläisten ihmisoikeudet ja varmistua työntekijöiden turvallisista työskentelyolosuhteista.

– Pohjoismainen delegaatio, jossa Suomi on mukana, uskoo dialogin voimaan, vaikka olemme toki tietoisia saamastamme kritiikistä ja kunnioitamme sitä, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti toteaa.

Haastavat lähtökohdat

Pohjoismaiden näkemyksen mukaan Qatar on velvollinen hyödyntämään MM-kisoja edistääkseen maan ihmis- ja työoikeuksien kehitystä.

- Tuemme Qatarin ja Kansainvälisen työjärjestön (ILO) kumppanuutta ja ratifioitujen sopimusten toimeenpanoa ja noudattamista. Dialogi on pohjoismaisen yhteiskuntajärjestyksen tunnustettu päätöksenteon kulmakivi, emmekä ole valmiita luopumaan siitä vaikeallakaan hetkellä.

– Uskomme yhteistyöhön. Totta kai meidän tulee tarkastella kriittisesti työmme tuloksia, ja arvioida toimintatapaamme uudelleen, jos selviää, että vaikuttavuutta ei ole, Lahti sanoo.

Pohjoismainen 16-henkinen delegaatio tapaa matkalla Qatarin liiton, kisajärjestäjän, Ruotsin lähetystön ja Kansainvälisen työjärjestö ILOn asiantuntijoita ja johtohenkilöitä. Matkalla tavataan myös työntekijäpuolen edustajia ja keskustellaan Lähi-idän tyttöjen ja naisten jalkapallon edistämishankkeesta.

– Lähtökohdat ovat kiistatta haastavat, mutta uskomme, että pohjoismaisessa yhteisrintamassa meillä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin kotiin jäämistä enemmän. Suomessakin Qatarin työntekijöiden olosuhteista on keskusteltu viime aikoina laajasti, ja tietoisuuden kasvattaminen onkin yksi edellytys parantaa asioiden vallitsevaa tilaa, Lahti sanoo.

• Palloliitto