Pohjoismaiset jalkapalloliitot tukevat Alexander Ceferinia jatkokaudelle UEFAn puheenjohtajana

Kuusi pohjoismaista jalkapalloliittoa kokoontui viikonloppuna 17.-19.8. vuotuiseen tapaan, ja tällä kertaa Helsingissä.

Kokouksen yhteydessä Färsaarten, Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan liittojen puheenjohtajat päättivät yksimielisesti maidensa liittojen hallitusten tukemina julkaista kannatuksensa Alexander Ceferinin ehdokkuudelle uudelle nelivuotiskaudelle Euroopan jalkapalloliiton UEFAn puheenjohtajana.

Kaikki pohjoismaiset jalkapalloliitot ovat lähettäneet UEFAn hallinnolle virallisen tukikirjeen Ceferinin ehdokkuudelle.

UEFA puheenjohtajavaali käydään järjestön 43. kongressissa Roomassa, Italiassa, 7. helmikuuta 2019.

Pohjoismainen kokous vahvisti samalla aikeen yhteispohjoismaiselle hakemukselle vuoden 2027 naisten MM-lopputurnaukselle.

Lisäksi käsiteltiin muun muassa naisten jalkapallon kehitystä. Pohjoismaat pyrkivät yhdessä UEFAn tasolla vaikuttamaan naispelaajille maksettavien palkkioiden ja seurojen saamien kasvattajarahojen nousemiseen.

Kokouksessa päätettiin myös, että Suomi järjestää ensimmäisen eSports PM-turnauksen helmi-huhtikuussa 2019. Pohjoismaat järjestävät sitä ennen kansalliset karsinnat kuluvan vuoden lopulla. PM-turnaus toimii samalla karsintana FIFAn eMM-kisoille.

• Palloliitto