PK-35 Vantaan pelisuunnitelma onnistui - "Oli pakko hyökätä ja tehdä maaleja"

• Jalkapallosarjat

PK-35 Vantaan tuore Suomen mestaruus oli seuralle jo seitsemäs kuluvalla vuosikymmenellä ja päävalmentaja Jari Väisäselle jo neljäs.

Viime Naisten Liigan kausi oli PK-35 Vantaalle kova pettymys, kun se jäi viimeisellä kierroksella FC Hongan taakse hopeasijalla espoolaisten viime hetkien osumalla.

Tänä vuonna vantaalaisseura ei antanut saman tempun toistua, vaikka lähtökohdat olivat lauantaina Töölön jalkapallostadionilla vieraita vastaan. Kotijoukkue HJK oli Pallokerhoa kaksi pistettä edellä, joten vain voitto kelpasi punamustille.

Voiton joukkue ottikin. Numeroin 2-1 vieraiden eduksi päättynyt kamppailu takasi PK:lle seitsemännen Suomen mestaruuden 2010-luvulla.

Amerikkalainen Ashley Riefner ja Helmarien hyökkääjä Kaisa Collin tekivät reilussa puolessa tunnissa maalit naiseen ja Linda Ruutu kavensi pelin rangaistuspotkusta 38. minuutilla. Toisella jaksolla maaleja ei nähty, vaikka HJK kolisutteli viisi minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppua ylärimaakin.

- Tämä on vähän sama kuin ensimmäinen valmentajavuoteni. Ahvenanmaalla oli silloin samanlainen tilanne, Åland United oli kaksi pistettä edellä ja tulimme takaa ja voitimme mestaruuden. Nyt oli sama tilanne, joka oli monelle pelaajalle tuttu, PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen sanoi onnellisena stadionilla ottelun jälkeen viitaten vuoteen 2014.

Väisäselle päättynyt kausi oli viides PK-35:n peräsimessä. Hän on luotsannut joukkuetta vuodesta 2014 ja voittanut sen aikana neljä Suomen mestaruutta, kerran hopeaa ja Suomen Cupin syksyllä 2016.

Mestarivalmentajan mielestä lauantain "finaali" kuvasi osittain PK-35:n kautta.

- Tämän syksyn olemme koko ajan tulleet takaa ja kuroneet kärkeä kiinni koko ajan. Oikeastaan odotimme, että tämä olisi viimeinen peli. Tiesimme, että kun olimme kaksi pistettä perässä, oli pakko hyökätä ja pakko tehdä maaleja. Minusta se avasi pelaamistamme vielä rohkeammaksi.

PK:n hyökkäysvoittoinen ja työntäyteliäs pelitapa onnistui. Tavoitteena oli, ettei joukkue lähde peruuttelemaan mahdollisuuksien tullen vaan painaa kaasua hyökkäyksessä.

- Se oli yksi meidän tavoite, että kun saadaan pallo keskialueella, niin ei lähdetä taaksepäin. Olemme hyvin pitkälti pallonhallintajoukkue, mikä ei tänään ollut meidän vahvuus. HJK piti varmasti palloa yhtä paljon kuin mekin, mutta pystyimme tekemään ne kaksi loistavaa kuljetusta ja rikkomaan heidän puolustustaan. Se oli tavoite tänään ja siinä onnistuttiin, Väisänen sanoi viitaten joukkueensa maaleihin, jotka syntyivät molemmat puskutilanteista keskitysten jälkeen.

Väisäsen mukaan mestaruuden merkitys korostuu siksiskin, ettei joukkueen alkukausi ollut helppo. Sen lisäksi HJK:n kaataminen vieraissa on luotsin mielestä kova temppu.

- Olemme hilanneet joukkuetta koko ajan ylöspäin kaikilla osa-alueilla. Syksy oli vahva, kevät ei niinkään.

- HJK:han ei hävinnyt täällä yhtään, emmekä mekään ole hävinneet kotona tänä vuonna kertaakaan. Tiedettiin, että tästä tulee vaikea peli. Viimeksi HJK voitti meidät 1-0 täällä, vaikka siinä pelissä olimme mielestäni hallitseva osapuoli. Tänään oli erilailla. Tuossa oli vaiheita kun kumpikin joukkue vei peliä vuorotellen. Täällä on hieno voittaa, tämä on ihan loistavaa, Väisänen ilakoi.