PK-35 Vantaa ja HJK taistelevat Respect Suomen Cupin voitosta lauantaina

• Jalkapallosarjat

Naisten Respect Suomen Cup huipentuu lauantaina pelattavaan finaaliin PK-35 Vantaan ja HJK:n kesken. Ottelu alkaa Myyrmäen Stadionilla kello 12.00 ja Yle TV2 esittää ottelun suorana lähetyksenä.

Lauantain loppuottelussa kohtaavat naisten Suomen Cupin historian menestyneimmät joukkueet. HJK on voittanut kilpailun ennätykselliset 15 kertaa, mutta sinivalkoisten edellinen cup-mestaruus on vuodelta 2010. Tällä vuosikymmenellä kotimaiselle huipulle noussut PK-35 Vantaa sen sijaan on juhlinut Suomen Cupin voittoa neljästi.

Hallitseva Suomen Cupin mestari PK-35 Vantaa aloitti kilpailun tänä vuonna 0-6-vierasvoitolla Nurmijärven Jalkapalloseurasta. Toisella kierroksella joukkue kaatoi Helsingin Palloseuran vieraissa selvin lukemin 0-10. Puolivälierässä Jyväskylän Pallokerho tarjosi Myyrmäessä kotijoukkueelle tiukan vastuksen, mutta Ashley Riefner laukoi lisäaikamaalillaan Punamustat jatkoon maalein 2-1. Myös välierässä nähtiin myöhäinen loppuratkaisu, kun PK-35 Vantaa kaatoi GBK:n lukemin 0-1. Kaisa Collin viimeisteli Kokkolassa välierän ainoan maalin ottelun viime hetkillä.

HJK sen sijaan arvottiin Suomen Cupissa suoraan toiselle kierrokselle, joten helsinkiläiset ovat pelanneet yhden kierroksen Punamustia vähemmän. Tämän kauden cup-avauksessaan HJK kaatoi Kolmosta pelaavan lappeenrantalaisen FC LaPan vieraissa peräti lukemin 0-17. Puolivälierässä HJK kaatoi Ilveksen kotonaan maalein 4-0. Pääkaupunkiseudun paikallisotteluksi muodostuneessa välierässä HJK varmisti loppuottelupaikkansa 2-0-voitolla FC Hongasta.

Finaalijoukkueet kohtasivat toisensa päättyneen sarjakauden aikana kolmesti. HJK voitti huhtikuussa kotiottelunsa Töölössä lukemin 2-0, mutta kaksi seuraavaa kohtaamista ovat päättyneet Punamustien voittoihin samoin numeroin. Viimeisimmässä keskinäisessä ottelussa PK-35 Vantaa haki vierasvoiton Sanna Saarisen ja Ashley Riefnerin osumilla.

PK-35 Vantaan paras maalintekijä tämän kauden Suomen Cupissa on ollut neljästi osunut Roosa Toivanen. HJK:n riveistä Vilma Hakala ja Tessa Rinkinen ovat yltäneet cup-otteluissa kuuteen maaliin.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat loukkaantumisten takia Velma Oikarinen, Ronja Ikonen, Netta Koso ja Eva Nyström. Lisäksi Pauliina Tähtinen on edustuskelvoton pelattuaan Suomen Cupia tällä kaudella jo JyPKin riveissä.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue pääsee Suomen Cupin loppuotteluun hyvistä lähtökohdista. Naisten Liigan hopeasija oli Punamustille pettymys, mutta Väisänen uskoo sen

– Lähdemme loppuotteluun hyvillä mielin. Meillä on alla fyysisesti ja henkisesti raskas peli, mutta joukkue on palautunut siitä hyvin. Tämän viikon olemme harjoitelleet sopivan kevyesti, jotta olisimme lauantaina mahdollisimman valmiina peliin. Joukkueen terveystilanteessa ei ole tapahtunut viime viikonlopun jälkeen muutoksia, joten siltä osin tilanne on hyvä, Väisänen totesi seuran sivuilla.

– Meidän kannaltamme on todella hienoa, että pääsemme päättämään kautemme Suomen Cupin loppuottelussa. Sarjassa jäimme ilman mestaruutta, joten meille jäi vielä panosta ja halua näyttää, mihin joukkueemme todella pystyy.

Nuori maalivahti Emma Immonen on esittänyt syksyn otteluissa hyviä otteita ja viime kuun lopussa hän torjui Punamustat Suomen Cupin loppuotteluun. Väisäsen mukaan Immonen on ansainnut vastuunsa hyvillä suorituksillaan.

– Emma on harjoitellut loistavasti ja osoittanut peleissä olevansa todella hyvä maalivahti. Hän pelasi jo Kokkolassa loistopelin ja nyt hän saa taas hienon mahdollisuuden näyttää osaamistaan, Väisänen sanoi.

PK-35 Vantaa ja HJK ovat kohdanneet toisensa tällä kaudella tosipeleissä jo kolmesti, joten joukkueet tuntevat toisensa hyvin. Keskinäisten otteluiden lisäksi Punamustien valmennus on perehtynyt myös HJK:n edellisiin peleihin, joten Väisäsen mukaan suuria yllätyksiä on tuskin luvassa.

– HJK on meille tuttu joukkue ja olemme katsoneet myös heidän edellisiä pelejään. Heillä on takana hieno taistelupeli TPS:ää vastaan. Siinä pelissä TPS hallitsi kenttätapahtumia, mutta HJK pystyi nousemaan lopussa erikoistilanteiden avulla voittoon, Väisänen kertoi.

– Tunnemme vastustajamme hyvin, emmekä usko heidän tekevän mitään isoja muutoksia. On tärkeää, että tiedämme vastustajamme vahvuudet, jotta pystymme ottamaan ne pois pelistä. Se on yksi tavoitteistamme lauantaina.

Suomen Cupin finaali pelataan PK-35 Vantaan kotikentällä Myyrmäen jalkapallostadionilla. Joukkueiden kohtaaminen on samalla Naisten Liigan pronssi- ja hopeamitalistin välinen taisto.

- Hienoa päättää kausi peleihin, joiden panos on konkreettinen. Joku juhlii, ja joku pettyy, mutta nämä hetket ovat niitä parhaita futiksessa, HJK:n päävalmentaja Joonas Rantanen toteaa Klubin sivuilla.

Lähtökohdat otteluun ovat kiehtovat. Viime lauantaina Naisten Liigan päätöskierroksella joukkueiden kokemukset otteluiden loppuhetkistä poikkeavat toisistaan.

- Me voitimme pronssia viimeisten minuuttien ansiosta, ja PK puolestaan hävisi Suomen mestaruuden viime minuuteilla. Me olemme intoa ja uskoa täynnä omaan tekemiseen. On mielenkiintoista nähdä millaiseksi energiaksi he ovat pystyneet kiukkunsa kääntämään, Rantanen pohtii.

HJK ja PK-35 Vantaa ovat kohdanneet Suomen Cupin finaalissa myös 2013, ja tuolloin voiton veivät vantaalaiset. HJK on viidellätoista Cup-mestaruudellaan ylivertainen mestaruuksien määrässä, vaikka edellisestä voitosta onkin vierähtänyt jo tovi (2010). HJK haluaa palata voittajaksi.

- Joukkue on odottanut tätä hetkeä elokuusta asti, kun kaadoimme FC Hongan välierässä. Se on valmis lyömään itsestään lauantaina kentälle kaiken, Rantanen kertoo.

- Itse ottelussa meidän on puolustamme vahvasti 90 minuuttia, ja mahdollisesti jopa siitä eteenpäin. Huomioimme PK:n vahvuudet, puolustamme kollektiivisesti ja suojelemme omaa maaliamme tehokkaasti.

- Meidän on edelleen parannettava hyökkäyspelaamistamme. Palloa pitää pystyä pitämään pidempiä jaksoja, ja rakenteluvaiheen tulee olla organisoidumpaa.

Erityisiä motivointikeinoja Rantasen ei tarvitse HJK:n sytyttämiseksi pohtia.

- Lataus on erityinen. Ottelu on kauden viimeinen ja samalla finaali, ja mitä tahansa voi tapahtua. Uskomme mahdollisuuksiimme, suhtaudumme peliin nöyrästi, mutta hyvin kunnianhimoisesti.

Myyrmäen jalkapallostadionilla lauantaina 14.10 kello 12.00 Respect Suomen Cup finaali PK-35 Vantaa – HJK.

• PK-35 Vantaa
  • HJK naiset