Pikkuhuuhkajissa mielenkiintoinen kilpailu ykkösmaalivahdin paikasta

• Maajoukkueet

Hugo Keto oli edellisten U21 EM-karsintojen ykkösmaalivahti. Nyt kovan kilpailun paikasta tarjoaa viime kesän U19-poikien EM-lopputurnausjoukkueen vahti Rasmus Leislahti.

Vuonna 1998 syntynyt Hugo Keto on tuttu nimi maajoukkueympyröissä. Hän on edustanut Suomea monessa ikäluokassa ja U21-ryhmääkin jo edellisessä karsintaprojektissa. Vuonna 2000 syntynyt Rasmus Leislahti puolestaan debytoi maajoukkueessa tasan vuosi sitten ja nousi heti U19-kisajoukkueen pelaavaksi veskariksi.

Tällä hetkellä kaksikko tekee töitä maalivahtivalmentaja Mikko Kavenin alaisuudessa Pikkuhuuhkajissa ja kisaa ykköstorjujan ”tittelistä”.

- He ovat molemmat teknisesti hyviä maalivahteja. On vaikea nimetä selkeitä puutteita, he ovat monipuolisia. Hugo on ulottuva, ja jo sen vuoksi, että hänen taustansa on Brittein saarilla, puolustaa hän boksia hyvin. ”Rassen” suurin vahvuus taas on pelin avaamisessa, Kaven toteaa.

Kedon ja Leislahden urapolut tähän mennessä ovat hyvin erilaiset. Keto on FC Hongan ja HJK:n kasvatti ja hän siirtyi suurseuran Arsenalin organisaatioon 16-vuotiaana. Neljän vuoden jälkeen, kesällä 2018, Keto teki sopimuksen Brighton & Hove Albionin kanssa ja pelasi syksyn U23-joukkueessa. Kuluvan kevään hän torjuu lainalla Irlannin pääsarjassa Waterfordin joukkueessa.

Leislahti puolestaan avasi futistaipaleensa Kirkkonummella KyIF:n riveissä ja siirtyi HJK:hon vuonna 2017. Kauden 2018 hän torjui Klubi04:n riveissä miesten Ykköstä. Tulevaan sesonkiin hän valmistautuu FC Hongan liigamiehistössä.

- ”Rasse” on uudessa seurassa ja kilpailee hyvien maalivahtien (Tim Murray ja Atte Paunio) kanssa päivittäin. Hänen pitää oikeasti ansaita pelipaikka ja -aika. Maajoukkueemme kannalta on tietysti ehdottoman tärkeää, että molemmat maalivahtimme pääsevät pelaamaan. Hugolla on myös uudet haasteet. Minusta oli hyvä ratkaisu, että hän lähti Arsenalista ja nyt hän kokeilee oikeasti siipiään ja hakee pelipaikkaa. Uskon, että kaikki mitä Hugo tekee on hyvin harkittua ja laina oli oikea päätös.

- Hugo on kehittynyt tasaisesti ja ympäristön vaihtaminen on varmasti myös auttanut. Rasse taas on kehittynyt viimeisen parin vuoden aikana todella paljon. Me valmentajat emme saa kuitenkaan olla malttamattomia, kehitykselle pitää antaa aikaa.

Monen pelipaikan pelaajien ideaalit ominaisuudet muuttuvat koko ajan kun kuningaslaji menee eteenpäin. Nykyaikainen maalivahti on osa joukkuetta - enemmän kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Kavenin mukaan maalivahtivalmentajalla on tärkeämpi rooli joukkueen valmennusryhmässä.

Tämä on varmasti universaali ilmiö, mutta Kaven on kokenut muutokset Suomen maajoukkueissa erityisesti viime vuosina.

- Me olemme saaneet enemmän ja enemmän puheenvuoroja. Siitä menee iso kiitos Antti Niemelle, hän on tuonut meille paljon uskottavuutta. Minulla on paljon asiaa, maalivahtien näkökulmasta, myös kenttäpelaajille. Me käymme maalivahtien kanssa läpi esimerkiksi pelin avausmalleja ja yhdistämme ne joukkueen tekemiseen.

Pelaajat omaksuvat seurajoukkueissaan yhden pelitavan ja maajoukkueessa kenties toisen. Sama koskee tietysti maalivahteja ja maalivahtivalmentajia. Kaven on arjessaan Veikkausliigassa pelaavan Ilveksen veskarien luotsi. Maininnan arvoista on myös, että hän on pelannut Suomen paidassa 15 A-maaottelua.

- Jarkko Wissin ja Juha Malisen pelitavassa ei ole suuria eroja, eli tässä mielessä pääsen aika helpolla. Erot voisivat olla todella suuriakin. Se on ammattitaitoa, että pystyy hyppäämään roolista toiseen, eikä lähde viemään venettä väärään suuntaan. Kysehän ei ole siitä millaisesta jalkapallosta minä pidän, me toimimme päävalmentajan johdolla.

- Olemme maalivahtien ja pelaajien apuna, jotta he pystyvät toteuttamaan päävalmentajan taktiikkaa mahdollisimman hyvin. Se on oikeastaan todella herkullista. Jalkapallo hieno laji, jossa voi pärjätä monella tavalla ja hyvinkin erilaisilla taktiikoilla.

Kedon kuulumiset hänen itsensä kertomana voit kuunnella Suplan Huucast-podcastista täältä.

Suomen U21-maajoukkue leireilee parhaillaan Espanjanssa ja kohtaa maaotteluissa perjantaina Norjan ja maanantaina Bulgarian. Ensimmäinen ottelu alkaa Suomen aikaa klo 20 ja toinen klo 15, VeikkausTV näyttää molemmat suorina lähetyksinä.

• U21-maajoukkue