Pikkuhuuhkajat kohtaa Norjan Espanjassa

Pikkuhuuhkajat kohtaa Norjan maaottelussa perjantai-iltana. Joukkueet ottavat toisistaan mittaa Marbellassa Espanjassa ja peli näkyy suorana myös VeikkausTV:ssä.

Suomen joukkue matkusti Marbellaan maanantaiaamuna ja jo loppuiltapäivästä ohjelmassa oli ensimmäiset harjoitukset. Tiistaina futistreenejä oli kahdet, keskiviikkona yhdet ja torstaina kahdet.

Päävalmentaja Juha Malinen kehuu leirin olosuhteita.  Harjoituskeskuksen nurmet ovat upeassa kunnossa ja kokonaisuus on toiminut Suomen kannalta lähes ideaalisti.

- Meillä on mukana 22 pelaajaa ja kilpailu paikoista on kovaa, se on näkynyt harjoituksissa. Olemme myös hitsautuneet jo nyt entistä paremmin joukkueeksi, Malinen toteaa.

- Toimintamme on ammattimaistunut entisestään. Olemme käyttäneet aikaa muun muassa aktivointeihin ja viettäneet kentällä siksi enemmän aikaa. Pelaajat ovat kokoontuneet vielä iltaisin palauttelemaan kuntosalille.

Osa pelaajista oli mukana edellisessä U21 EM-karsintaprojektissa ja osa taas oli Malisen valmennuksessa U19-poikien EM-kisoissa.

- Olemme kuitenkin uusi joukkue ja tulemme eri lähtökohdista. Tavoite on, että olemme tämän leirin jälkeen samalla viivalla. Jotkin asiat ovat myös muuttuneet ja jotain korostetaan erilailla.

EM-karsintaottelua edeltävänä päivänä ohjelmassa ei olisi kahta kenttäharjoitusta, mutta Malinen korostaa tuloksen olevan tärkeä tavoite jokaisessa maaottelussa.

- Meillä on pelilliset tavoitteet, mutta yksi tärkeä tavoitteemme on aina voittaminen. Se on määrittävä tekijä kaikessa mitä teemme. Tarkoitus on, että olemme syyskuussa todella valmiita, kun karsinnat alkavat.

Pikkuhuuhkajat kohtaa perjantaina klo 20 Suomen aikaa Norjan ja maanantaina klo 15 Bulgarian.

- Norja on kameleontti, joka muuttaa ryhmitystä peliin lähtiessään tai pelin aikana. He voivat pelata kolmen tai viiden keskikentällä, yhdellä, kahdella tai kolmella kärjellä. Nämä voivat muuttua pelin aikana radikaalistikin. He lähtevät pelamaan alakerran kautta ja muodostavat sinne ylivoimia. Mutta kun he saavat muutaman avaavan syötön, niin ratkaisu lähtee selkeästi. Norjalaiset ovat myös fyysisesti hyvässä kunnossa.

Ottelut Norjaa ja Bulgariaa vastaan tulevat molemmat suorina VeikkausTV:stä. Suomen leirijoukkueen löydät täältä.

Suomi aloittaa EM-karsinnat syyskuussa ja samaan lohkoon on arvottu Tanska, Romania, Ukraina, Pohjois-Irlanti ja Malta.