Pikkuhuuhkajat kohtaa Bulgarian - ”Emme tule missään nimessä pääsemään helpolla”

• Maajoukkueet

U21-maajoukkue päättää Espanjan leirinsä maaotteluun Bulgariaa vastaan. Peli alkaa klo 15 Suomen aikaa ja näkyy suorana VeikkausTV:ssä.

Suomi voitti perjantaina Norjan peräti 8-3-lukemin. Benjamin Källman teki hattutempun ja Juhani Pikkarainen, Saku Ylätupa, Eetu Vertainen, Marcus Forss ja Jasin Assehnoun osuivat kerran mieheen.  Norja iski osumansa 52., 53. ja 81. minuuteilla.

- Hyökkäyspelimme onnistui todella hyvin, teimme maaleja hurjalla prosentilla. Tilastot maalipaikoista eivät poikenneet normaalista aivan älyttömästi, mutta tulos kyllä. Parannettavaa jäi puolustuspeliin, Norjalla oli omat paikkansa ja niitä olemme käyneet läpi, joukkueen videoanalyytikko Jouko Kylmäoja totesi.

Vaikka huomiota on kiinnitetty puolustamiseen, ei hyökkäyspelaamisen onnistumisia ole suinkaan sivuutettu.

- Murtauduimme todella monipuolisesti - maasta, ilmasta, keskeltä ja laidoilta. Maaleja tuli myös joka puolelta ja monta tehtiin suoran prässin seurauksena. Norja ei saanut heille ominaista peliä käyntiin ollenkaan. He haluavat pitää palloa ja etsiä murtautumispaikkoja rauhassa, mutta heidän hyökkäykset jäivät lyhyiksi.

- Toisella puoliajalla meillä oli musta hetki ja silloin Norja osoitti, että he ovat vaarallinen joukkue ja teki paikoista maalit.

Kolme maalia omiin ei tyydyttänyt joukkuetta, mutta topparikaksikon Aapo Halme-Juhani Pikkarainen suoritus oli silti hyvä. Halme kantoi kapteenin nauhaa ja Pikkarainen onnistui tekemään maalinkin omasta kuljetuksestaan puolesta kentästä.

- Aapon pelaaminen on erilaista kuin hän on persoonana kentän ulkopuolella. Hän on melko hiljainen, eikä tee itsestään numeroa, mutta kentällä johtajuutta löytyy. Huomaa, että hän on pelannut Englannissa. Asenne mennä kaksinkamppailuihin on todella kova. Perjantain ottelu oli varmasti toppareille vaikea. Johdimme toisella puoliajalla 5-0, keskittymisen säilyttäminen voi olla siinä tilanteessa haastavaa. Täydellistä tekeminen ei ollut, parannettavaa jäi, analyytikko korostaa.

- Tämä oli hyvää oppia siitä, että keskittymisen pitää säilyä. Koko 90-minuuttinen täytyy painaa täysillä, tilanteessa kuin tilanteessa. Oman pään nolla on meille hyvä tavoite maanantaille.

Maanantain vastus Bulgaria kohtasi perjantaina päivällä Pohjois-Irlannin ja kärsi 0-1-tappion. Kylmäoja oli kuvaamassa ottelua, jonka molemmat joukkueet kiinnostavat Suomea. Pikkuhuuhkajat kohtaa Pohjois-Irlannin syksyllä alkavissa EM-karsinnoissa.

- Bulgarialla on isoja pelaajia, he ovat fyysisiä ja pelaavat suoraviivaisesti. Joukkue on älyttömän vaarallinen vastaiskuissa. Emme tule missään nimessä pääsemään helpolla.

- Molemmat joukkueet pelasivat perjantaina suoraviivaisesti ja kun perjantaina tuuli aika paljon, niin keskikenttäpelaajilla taisi olla ottelun jälkeen niskat kipeinä. Pallo meni päästä päähän, mutta Bulgarialla on muutamia todella hyviä yksilöitä.

Bolognan pitkä hyökkääjä Kaloyan Krastev tullee painimaan tiukasti Suomen puolustuksen kanssa. Toisessa päässä toppari Petko Hristov tarjonnee tiukan taiston Pikkuhuuhkajien hyökkääjille.

- Hristov on taitava pelaaja, joka pystyy myös avaamaan peliä molemmilla jaloilla. Krastev on toinen ketä heiltä kehoittaisin seuraamaan.

- Norjasta ja Bulgariasta löytyy samankaltaisuuksia, Norjakin tykkää murtautua ilmassa. Norja oli täällä nuorella joukkueella. Tietenkään emme tiedä ketä Bulgaria maanantaina peluuttaa, mutta he ovat mukana käytännössä parhaalla miehistöllään. Parhaat avasivat Pohjois-Irlantia vastaan.

Maanantain U21-maaottelu alkaa klo 15 Suomen aikaa ja näkyy suorana VeikkausTV:ssä.

• U21-maajoukkue