Pikkuhuuhkajat jatkaa EM-karsintoja Porissa - ”Tanska on meille potentiaalin mittaus”

• Maajoukkueet

U21-maajoukkue voitti torstaina Turussa Maltan 4-0-lukemin. Maanantaina haaste on asteen kovempi, kun Tanska saapuu Poriin.

Suomi ei jättänyt Maltalle Veritas Stadionilla käytännössä mitään mahdollisuuksia. Hyökkäykset vyöryivät vieraiden maalille heti alusta saakka ja tauolla lukemat olivat jo 3-0. Päävalmentaja Juha Malinen vahvistaa, että kaikki meni suunnitelmien mukaan. Mikään ei ole kuitenkaan muuttunut maanantaihin valmistautumisessa - asenne työntekoon pitää säilyä nöyränä.

- Tanska on meille potentiaalin mittaus, sillä ajatuksella lähdimme tähän koko tapahtumaan. Malta-ottelu ei tuonut taivaalle yhtään synkkää pilveä ja nyt voimme edetä suunnitelman mukaan, Malinen totesi.

- Jäimme tarkoituksella Turkuun jatkamaan leiriä ja saavuimme Poriin sunnuntaina. Palautuminen ja valmistautumisen aloitus saatiin näin hyvin käyntiin. Kaikki on kunnossa joukkueen osalta, loukkaantumisia tai sairastumisia ei ole. Olennainen asia on saada energiatasot taas täyteen.

Joukkue on analysoinut pelattuja otteluita useammallakin mittarilla. Karsinta-avaus Ukrainaa vastaan oli erinomainen onnistuminen - 2-0-vierasvoitossa pelaajat muun muassa juoksivat metrimääräiset ennätykset. Syyskuun maaottelurupeaman toisessa taistossa Pohjois-Irlantia vastaan ei päästy aivan samalle tasolle ja tulokseksi kirjattiin 1-1-tasapeli.

- Maltaa vastaan pääsimme lähes Ukrainan lukemiin. Tehdäksemme hyvän tuloksen Tanskaa vastaan, tulee meidän taas rikkoa ennätys. Meidän on päästävä käsiksi heidän pallonhallintaansa.

- Jos haluamme horjuttaa isoja vastustajia, niin meidän pitää tehdä koko ajan enemmän töitä ja olla tarkkoja pelisysteemimme kanssa. Tanska haluaa palloa ja meidän täytyy pitää huolta, että pystymme rikkomaan sitä.

Kuten todettua, edellisellä leirillä Suomi ei pystynyt nostamaan tasoaan viikon toiseen otteluun. Nyt se on ehdoton tavoite. Asiasta on keskusteltu ja oheistoiminnassa kaikki on tähdännyt siihen, että optimaalinen suoritus on mahdollinen henkisesti ja fyysisesti.

- EM-karsintatapahtumissa on se iso ero tavallisiin maaotteluihin, että kuormitus pidetään otteluita lukuunottamatta pienempänä. Kolme päivää otteluiden välillä ja vain lyhyt kotimaan matkustus palvelee meitä merkittävästi. Lauantai-iltana ja sunnuntaiaamuna ennen bussimatkaa pelaajat saivat tehdä mitä halusivat ja ottaa ajatuksia hieman muualle.

Tanska on avannut karsinnat voittamalla sekä Romanian että Pohjois-Irlannin 2-1. Jälkimmäinen ottelu pelattiin Tanskassa torstaina ja isännät onnistuivat tekemään voitto-osuman 86. minuutilla.

- Se ottelu ei tarjonnut meille mitään yllättävää. Näimme samoja asioita jo Romania-pelissä ja isoja muutoksia tulee tuskin maanantaiksikaan. Heillä on muutama todella lahjakas hyökkäyspään pelaaja, joiden kanssa meidän tulee olla tarkkana. Palaan kuitenkin edelleen siihen, että me haluamme satsata niihin tilanteisiin, joissa voimme estää heidän pallonhallintansa.

Suomi kohtaa Tanskan Porin Stadionilla maanantaina 14.10. klo 19. Liput otteluun voit ostaa täältä. Kamppailu näkyy suorana myös VeikkausTV:stä.

• U21-maajoukkue