Pikkarainen nautti voitosta

• Jalkapallosarjat

TPS voitti Veikkausliigaan nousevan FC Hakan Valkeakosken pikkuhiljaa pimenneessä illassa lukemin 1-2.

TPS meni tauolle maalin johdossa, mutta Haka nousi toisella jaksolla tasoihin vartti ennen loppua. TPS kuittasi Hakan tasoituksen lähes välittömästi ja kun enempää maaleja ei nähty, niin raitapaidat pääsivät kotimatkalle maukas voitto taskussa.

- Voittaminen on aina mukavaa ja onhan meillä takana taas jo aika pitkä pätkä ilman tappiota. Arvostan tämän Haka-voiton todella korkealle. Tulosta pitää kunnioittaa kun hävitään, mutta pitää sitä kunnioittaa myös silloin kuin voitetaan, TPS:n päävalmentaja Tommi Pikkarainen paalutti seuran sivuilla.

TPS:n molemmat maalit viimeisteli huippuvireinen kolumbialaiskärki Eliécer Espinosa, jonka maalisaldo nousi jo 17 maaliin. Hakalle tappio oli tämän kauden sarjassa vasta se ensimmäinen.

- Ei ollut tänään kentällä ihan sitä parasta Espiä, mutta niin vaan kaveri teki taas kaksi maalia. Mitä siihen voi lisätä, Pikkarainen hämmästeli.

Hakan ja TPS:n asetelmat olivat ennen Valkeakosken iltaa jo kiveen hakattu. Hakan taskussa oli ylivoimaisena sarjaykkösenä suora menolippu Veikkausliigaan ja TPS.llä yhtä selvänä kakkosena takuuvarma paikka liigakarsintoihin. TPS:n maalissa pelasi toista kertaa Jere Koponen ja joukkueen kippari Sami Rähmönen joutui jättämään reissun viime tingassa väliin.

Teemu Tainion valmentama Haka oli voittanut TPS:n jo kaksi kertaa Turussa ja niinpä raitapaidat lähtivät revanssi mielessä Tehtaan kentälle. Moni epäili ennakkoon, että Valkeakoskella saatetaan nähdä tylsä ja varovainen jalkapalloilta, mutta mitä vielä. Tunnelma oli ajoittain jopa varsin kuuma, niin kentällä kuin katsomossakin.

Molemmat joukkueet olivat liikkeellä alusta asti hyvällä tempolla ja Valkeakoskella nähtiin tapahtumarikas matsi.

- Olihan tässä ihan aito sarjaottelun tempo ja tunnelma, vaikka molempien sijoitus on jo selvä. Hakan laidalta tulevat hyökkäykset ovat erittäin laadukkaita ja oltiin välillä hankaluuksissa niiden kanssa. Meidän peli oli taas vähän sellaista jaksottaista heilahtelua. Välillä toimi ja sitten oli taas vaikeampaa. Sitä pitää vaan saada kitkettyä karsintoihin mennessä pois, Pikkarainen tietää.

TPS nousi lopulliseen 1-2-voittoon todella upean kulmapotkukuvion päätteeksi. Valtteri Vesiahon kulma leijaili ruuhkan yli Jonni Peräaholle, joka palautti pallon välittömästi suoraan ilmasta maalin edustalle. Peliväline löysi tiensä kuin tilauksesta Espinosan päähän, joka puski pallon varmasti Haka-maalin takanurkkaan.

- Sitä kuviota ollaan hierottu Hakaa varten. Nopea kuitti heti takaiskun jälkeen kertoo joukkueesta paljon. Huomenna palautellaan aamulla ja sitten on ansaittu vapaa viikonloppu koko joukkueelle, Pikkarainen kiitteli.

- Maanantaina otetaan sitten ensimmäisiä askelmerkkejä tämän kauden viimeiselle viiden viikon jaksolle, jonka jälkeen mitataan meidän tasomme Veikkausliigaan verrattuna. Meillä on aina yhden viikon erillinen suunnitelma, jolloin pelataan ja harjoitellaan mahdollisimman järkevässä tasapainossa, TPS-luotsi vielä paalutti.

• TPS Miehet