Pikkarainen hakee läpimurtoa Suomi-paidassa ja Veikkausliigassa

• Maajoukkueet

U21-maajoukkueen kanssa Espanjassa parhaillaan leireilevä Juhani Pikkarainen palasi tammikuussa Suomeen pelattuaan lähes neljä vuotta Itävallassa. Nuori mies oppi tuona aikana paljon.

Vuonna 1998 syntynyt Juhani Pikkarainen kuuluu Pikkuhuuhkajien ”konkariosastoon” siinä mielessä, että hän on pelannut ikäluokassa myös aiemmassa karsintaprojektissa. Nyt nuoren selkeä tavoite on ottaa itselleen pelaavan topparin paikka.

- Ilman muuta. Nyt minulla on mahdollisuus ja aion siitä taistella. Meillä on ulkomailla ja Veikkausliigassa pelaavia hyviä toppareita. Kilpailu on kovaa ja sehän on tietysti hyvä asia, Pikkarainen toteaa.

U21-maajoukkue leireili tammikuussa Eerikkilässä, mutta ulkomailla pelaavat ovat kaikki mukana ensimmäistä kertaa nyt. Juha Malisen joukot leireilevät Marbellassa ja kohtaavat perjantaina Norjan ja maanantaina Bulgarian.

- Siitä millainen projekti meillä on edessä tietää varmasti parhaiten Malinen, mutta minun henkilöhtainen tavoitteeni on vetää kaikki tapahtumat ja pelit täysillä. En ajattele sen pidemmälle.

Suomella on monelle pelipaikalle mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Toppareiden tonteista tällä leirillä kilpailevat Pikkaraisen lisäksi Leeds Unitedin Aapo Halme, HJK:n Valtteri Vesiaho ja RoPS:n Kalle Katz. Ensin mainittu on päässyt talven aikana debytoimaan myös Englannin Mestaruussarjassa pelaavan seuransa edustuksessa ja on saanut otteistaan runsaasti positiivista palautetta.

- Olemme Aapon kanssa saman ikäisiä ja pelanneet yhdessä maajoukkueissa jo useita vuosia. Tunnemme toisemme pelaajina hyvin ja Aapokin on mennyt Englannissa paljon eteenpäin.

- Olemme molemmat pitkiä ja aika hyviä pallollisena. Koen, että vahvuutemme tukevat toisiaan, toinen on oikea- ja toinen vasenjalkainen.

Pikkuhuuhkajat valmistautuu leirillä syksyllä alkaviin EM-karsintoihin, joissa vastaan tulee Tanska, Romania, Ukraina, Pohjois-Irlanti ja Malta.

”Mahtava reissu fudiksen ja elämän kannalta”

Seurajoukkuetasolla Juhani Pikkarainen edustaa kaudella 2019 Veikkausliigan nousijaa Kokkolan Pallo-Veikkoja. Jarmo Korhosen suojattien talvi on ollut lupauksia herättävä. Joukkue sijoittui Suomen Cupin karsintalohkovaiheessaan kolmanneksi ja voitti neljännesvälierässä VJS:n 3-0.

- Lohkomme ottelut olivat todella tasaisia. Uskon, että sama säilyy Veikkausliigassa, kaikki voivat voittaa kaikki.

Tuloksellisesti vahva talvi herättää kysymyksiä joukkueen tavoitteista. Pitäisikö niiden olla korkeammat kuin sarjapaikan uusiminen?

- Tavoitteen varmasti kuulukin olla korkealla. Ensimmäinen juttu on kuitenkin sarjapaikan pitäminen, se on fakta. Minä en ainakaan mieti asiaa sen enempää, haluan vain jengin kanssa mahdollisimman hyvän kauden.

- Henkilökohtaisesti minulla oli ihan ok talvi. Parit ensimmäiset pelit olivat vähän heikompia, mutta mukaan mahtui hyviäkin. Parannettavaa on selvästi ja tiedän, että voin tuoda joukkueelle vielä enemmän. Nuorena pelaajana minulla on tietysti aina varaa parantaa fysiikkaa, juoksuvoimaa ja vahvuutta. Pelivarmuus on toinen, toppari on stabiili pelipaikka. Minulle on tullut vielä vähän liikaa pieniä virheitä, vaikka tuleehan niitä kaikille. Mutta niitä haluan kitkeä pois.

Pikkaraisen siirto Kokkolaan oli sikälikin mielenkiintoinen, että hänen isänsä Tommi Pikkarainen valmentaa Ykköseen tippunutta Turun Palloseuraa. Poika myöntää, että perheen sisällä käytiin keskusteluja.

- Minulle oli selkeää, että jos liiga on vaihtoehto, niin sinne menen. Toki TPS oli yksi vaihtoehto. Yrittikö isä värvätä? No sanotaan, että se oli mahdollisuus, Juhani nauraa.

Pikkarainen siirtyi TPS:n junioreista 16-vuotiaana Itävaltaan Red Bull Salzburgin organisaatioon ja pelasi sen jälkeen Itävallassa myös Anifin, Lieferingin, BW Lizin ja Wacker II:n riveissä.

- Se oli mahtava reissu, sekä fudiksen että elämän kannalta. Ei ehkä elämää mullistava, mutta lähelle sitä. Aloitin Euroopan huippuorganisaatiossa ja kehityin varsinkin niiden parin vuoden aikana todella paljon. Oli täysin oikea ratkaisu lähteä aikanaan, en kadu mitään.

- Olisin halunnut tehdä läpimurron, vaikka juuri Salzburgin edustusmiehistöön. Mutta nyt oli oikea ratkaisu tulla takaisin, jalkapallon ja muun elämän kannalta. Löysin hyvän seuran täältä.

Seurajoukkuepaidassa edessä on Suomen Cupin huipennus ja huhtikuun alussa käynnistyvä Veikkausliiga.

- Ensin minun täytyy saada joukkueesta hyvä rooli ja nyt näyttääkin sen suhteen hyvältä. Haluan tasaisen ja ehjän kauden loukkaantumisesta.

- Talven tulokset cupista vahvistavat ajatuksiani siitä, että liigassa voi tapahtua mitä vain. HJK:takaan vastaan ei tarvitse lähteä nöyristelemään. Kaikki voivat kaatua, jos pelaamme joukkueena hyvin.

Pikkuhuuhkajat kohtaa Norjan perjantaina klo 20 Suomen aikaa ja Bulgarian maanantaina klo 15. Ottelut näkyvät suorina VeikkausTV:ssä.

• U21-maajoukkue