Perhefutisseurat koulutettu Halikossa

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus

Yksitoista aktiivista ja innokasta jalkapalloseuraa kokoontui sunnuntaina 10.3. Halikossa aloittaakseen, sekä osa vahvistaakseen, Perhefutistoiminnan. Starttitilaisuus on osa Palloliiton vuoden 2019 seurakehityshankkeita, joissa yhdessä seurojen kanssa tavoitteena on lisätä harrastajamääriä sekä luoda seuralle elinvoimaista toimintaa.

Valtakunnallinen Perhefutis-toiminta on juuri mainittuihin tavoitteisiin yhteistyössä kumppanimme Volkswagenin kanssa luotu erittäin suosittu toimintamalli. Se on tapa tutustuttaa perheet paikallisen seuran toimintaan sillä se saa liikkeelle sekä lapset ja aikuiset. Perhefutiksessa seura tarjoaa perheille kiireettömän ajan nauttia liikunnasta yhdessä ilman suorituspaineita. Samalla kun aikuinen saa mahdollisuuden rentoutua arjen kiireestä lapsi saan nauttia oman rakkaan aikuisen jakamattomasta huomiosta.

Koulutuspäivän aikana seurat saivat paljon vinkkejä, malleja ja materiaalia sekä ohjaajatoimintaan että uuden toiminnan markkinoimiseen. Perhefutiksen ammattilainen ja kouluttaja Sanna Vara korosti, että Perheliikunnassa ohjaajan tulee ennen kaikkea osata kohdata ihminen. Keskeistä on ilo, leikki ja yhdessä tekeminen siten, että jokainen tulee nähdyksi. Toisaalta ohjaajan vastuulla on myös opettaa lasta ottamaan muut huomioon ja liikkua osana ryhmää.

Vara myös kertoi, että Perhefutistoiminta hänen omassa seurassaan FC Kontussa on ratkaissut sen, että heillä ei ole enää ongelmia saada vapaaehtoistoimijoita aloittaviin ikäluokkiin. Perhefutiksesta nauttineilla aikuisilla on matalampi kynnys siirtyä toimijaksi joukkueen taustatehtäviin.

Palloliiton Silja Ranta kehotti seuroja laatimaan hankesuunnitelman, jossa tavoitteet, toimenpiteet, aikataulut ja vastuut ovat sovittuna ja dokumentoituna. Hallinon ja markkinoinnin osalta keskusteltiin myös, miten uusi Perhefutistoiminta suunnitellaan siten, että se tulee pysyväksi ja saumattomaksi osaksi seuran toimintaa. Markkinoinnin osalta Ranta rohkaisi seuroja hyödyntämään eri tavoin sosiaalista mediaa sekä panostamaan yhteistyöhön paikallisten päiväkotien kanssa.

Lännen ja etelän alueen Perhefutisseurat 2019
FC Rauma
Yläneen Kiri
Kaarinan Pojat
FC Halikko
Mynämäen Pallo-53
Toejoen Veikot
Liedon Pallo
FC Jazz
FC Honka
Halkian Alku
Karkkilan jalkapalloseura
Keravan Pallo-75
Koivukylän Palloseura

Lisätietoja Palloliiton Perhefutiksesta voit lukea täältä

Palloliitto Etelä: Silja Ranta
Palloliitto Länsi: Jarno Haanpää

Pohjoisen ja idän seurojen vastaava koulutus järjestetään 17.3. Oulussa.

• Helsinki
  • Uusimaa