Pelkkä nousu ei riitä Tainiolle – ”Nälkä kasvaa syödessä”

• Jalkapallosarjat

FC Haka varmisti lauantaina paluunsa Veikkausliigaan seitsemän vuoden tauon jälkeen. FF Jaro kaatui Pietarsaaressa lukemin 3-1 ja nousu varmistui vaikka kierroksia on vielä neljä jäljellä.

Hakan voiton alkutahdit löi kulmapotkun jälkitilanteesta Niklas Friberg, kun ottelua oli pelattu 12 minuuttia. Tauolle siirryttiin Hakan kahden maalin johdossa, kun Samuel Chidi jätti 44. minuutilla Jaro-pakit seisomaan ja irtosi maalintekoon.

Salomo Ojala teki yhden pelin jälkeen paluun Hakan kokoonpanoon ja maaliahan se tarkoitti. Jonni Thusberg suoritti kymmenen minuuttia ennen täyttä aikaa väkevän nousun oikealta ja antoi Ojalalle namupassin.

Jaro puolestaan sai yhden lohdutusosuman, kun Darvin Chavez maalasi varsin sekavan kulmapotkutilanteen jälkimainingeista.

Isäntäjoukkue pelasi ottelun loppuhetket kahden miehen vajaalla. Anthony Dafaa sai kahden keltaisen kortin jälkeen punaisen kortin 48. minuutilla ja Luis Robles koki saman kohtalon 40 minuuttia myöhemmin.

– Oli tässä pelissä meillä omat vaikeutemme emmekä me mitenkään dominoineet. Mutta tämä joukkue on oppinut voittamaan, Hakan päävalmentajan Teemu Tainio hehkutti Hakan sivuilla.

Hakan huima saldo on nyt 21 voittoa ja kaksi tasapeliä. Seuraavaksi vastassa on torstaina Tehtaan kentällä sarjakakkonen TPS, jolta Hakan Jaro-voitto pudotti myös suurimmat paineet niskasta. TPS varmisti Oulussa pelaamallaan maalittomalla tasapelillä paikan Veikkausliigan karsintoihin. Eroa Jaroon on jo 13 pistettä.

– Nälkä kasvaa syödessä. Nyt pistetään tilastoja uusiksi ja koetetaan voittaa loppukaudesta kaikki pelit. Pari päivää tässä voi ottaa rennommin, mutta sitten alamme keskittyä seuraaviin peleihin, Tainio sanoi.

• FC Haka