Palloliitto tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen häirinnän

• Maajoukkueet

Viimeisen parin viikon aikana on julkiseen keskusteluun ja uutisointiin noussut tietoja naisten jalkapallomaajoukkueen toiminnan yhteydessä tapahtuneesta seksuaalisesta ahdistelusta ja häirinnästä.

Lähteissä viitataan tapahtumiin viime vuosituhannen lopussa. Jalkapallon lisäksi uutisoinnissa on mainittu myös muita joukkuepalloilulajeja. Joidenkin tietojen mukaan häirintää on koettu haastateltujen valmentajien ja pelaajien mukaan vielä 2008. Uutisoinnin mukaan nuorempia joukkueen jäseniä oli painostettu suhteisiin vanhempien ja kokeneempien pelaajien kanssa. Saman uutisoinnin mukaan osa nuoremmista pelaajista pelkäsi ja lopetti kohtaamansa häirinnän vuoksi uransa.

Suomen Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti vahvisti haastattelussa pääsiäisenä kuulleensa syytöksistä ja toi julki liiton yksiselitteisen kannan, jonka mukaan Palloliitto ei hyväksy minkäänlaista seksuaalista tai muutakaan häirintää ja tekee kaikkensa varmistaakseen, että lajia harrastavat välttyvät parin vuosikymmenen takaisilta tapahtumilta.

Palloliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja ja naisten maajoukkuetta vuosina 1998-2015 edustanut Katri Mattsson kertoi viime viikonloppuna (8.4.2018) Twitterin välityksellä lukeneensa uutisointia surullisin mielin ja jatkoi, ettei omalla urallaan ollut kohdannut mitään vastaavaa, vaan sai omien sanojensa mukaan antaa kaikkensa sinivalkoisten värien hyväksi ilman turvattomuuden tunteita tai häirintäkokemuksia. Myös Mattsson korosti liiton roolia turvallisen ja kannustavan harrastusympäristön varmistamisessa.

Esiin nostettujen syytösten ja epäilysten vuoksi Suomen Palloliitto on yhdessä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa pyytänyt asian selvittämisessä apua Suomen urheilun eettiseltä keskukselta (SUEK ry). Osapuolet kokoontuvat keskustelemaan asiasta ja alustavan selvityksen pohjalta tehdään päätöksiä asian etenemisestä.

Palloliitto näkee asian vakavan laadun sekä pelaajien ja toimijoiden oikeusturvan varmistumisen kannalta olevan välttämätöntä, että asia tutkitaan ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta.

• Helmarit
  • Palloliitto