Palloliitto isännöi UEFA Share -vierailua Eerikkilässä

Neljän maan jalkapallotoimijat tutustuivat suomalaiseen tyttöjen ja naisten jalkapallon pelaajapolkuun.

UEFA Share on vaihto- ja oppimisohjelma, jossa käydään tutustumassa toisten maiden toimintaan. Suomen isännöimän vierailun aiheena oli tällä kertaa naisten jalkapallon pelaajapolku (Women's football-Elite player pathway).

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kertoo, että perjantaina 22. marraskuuta päättynyt vierailu sujui erinomaisesti. Vierailun suurimmiksi puheenaiheiksi hän nostaa sen, millainen on tulevaisuuden jalkapalloilija ja kuinka talentit tunnistetaan.

Vierailuun osallistui jalkapallotoimijoita Englannista, Färsaarilta, Montenegrosta ja Tanskasta. UEFA päättää osallistuvat maat, mutta kukin maa saa itse päättää, ketkä lähtevät mukaan ryhmään.

– Mukana oli muun muassa nuorisovaiheen talenttivalmentajia ja maajoukkuevalmentajia. Porukka oli laadukas ja he kävivät todella aktiivista keskustelua. Kun kyseessä on UEFA Share, meidän kuuluukin jakaa asioita. Lähestymistapamme oli alusta asti se, että me haluamme oppia mailta, emmekä vain kertoa omista toimintatavoistamme, Miettinen sanoo.

– Maat ovat eri kokoisia, joten oli mielenkiintoista kuulla esimerkiksi, kuinka Englannissa, jossa on valtava määrä pelaajia, toimitaan ja millaisia pelaajia siellä etsitään. Tanska on lähempänä meitä, kun Montenegro ja Färsaaret taas ovat paljon pienempiä futismaita.

Miettinen toteaa, että kolmepäiväisessä tapahtumassa panostettiin paljon opetusmenetelmiin. Kaikista esityksistä pyrittiin saamaan vuorovaikutteisia, ja vierailijat antoivatkin tästä hyvää palautetta.

Suomi sai erityisen paljon kehuja siitä, että Palloliitto ja seurat haluavat tehdä voimakkaasti yhteistyötä. Talenttivalmentajatukimalli sai paljon kiitosta – erityisen vaikutuksen teki maajoukkuetoiminnan ja talenttivalmentajien yhteistyömahdollisuutta talenttivalmentajien aluevalmennustehtävien myötä.

– Myös Helmari-toimintaa kehuttiin paljon – se on nimenomaan sitä, että sinne tullaan seurajoukkueina, ja aluevalmentajamme sekä nuorten maajoukkueidemme valmentajat kohtaavat siellä seuravalmentajia. Yhteistyö on näin todella luonnollista.

– Vierailijat vakuuttuivat myös siitä, että maajoukkuetoimintaa tehdään hyvin läheisesti valmentajakoulutuksen kanssa. Samoissa tapahtumissa voidaan kehittää sekä pelaajia että valmentajia. Yhteistyön mahdollisuus on meidän vahvuutemme pienenä maana – siitä oltiin jopa kateellisia, Miettinen kertoo.