Palautuminen tärkeässä osassa U19-poikien EM-lopputurnauksessa

• Maajoukkueet

U19-pojat ovat majottuneet Vaasassa perjantaista 13.7. ja pelanneet kaksi kovaa EM-kisaottelua. Joukkueen taustat ovat tehneet ahkerasti töitä pelaajien maksimaalisen suorituskyvyn takaamiseksi.

Suomen oloissa poikkeuksellinen hellejakso on kestänyt kisakaupungeissa Vaasassa ja Seinäjolla läpi turnauksen. Kuumuus on tuonut oman lisämausteensa joukkueiden toimintaan ja palautumisen merkitys on kasvanut entisestään.

- Olemme tehneet passiivista palautumista, eli hierontaa sekä aktiivista, kuten kuntopyöräilyä, uintia ja kylmäaltaassa olemista. Tämän lisäksi tärkeitä osa-alueita ovat tietysti oikea ravinto ja nesteytys, Suomen joukkueen fysioterapeutti Tony Elomaa kertoo (kuvassa vasemmalla).

- Palautumisen puolesta sama avauskokoonpano voisi varmasti aloittaa kuin aiemmissakin peleissä, mutta akku saattaisi loppua tunnin kohdalla. Koko peliä sama avaus ei varmasti pystyisi pelaamaan, ainakaan samalla intensiteetillä. Pelitapamme on fyysisesti todella kuormittava, hän lisää.

Elomaa alleviivaa, että palautuminen on hyvin yksilöllistä ja siihen tulee lisäeroja muun muassa pelipaikkakohtaisesti. Joukkueen lääkärin Jonne Väisäsen (kuvassa kolmas vasemmalta) mukaan kolme asiaa korostuvat palautumisessa yli muiden.

- Juomisesta on hyvä muistutella pelaajia, mutta suurin osa heistä kyllä juo tarpeeksi omatoimisestikin. Syöminen taas on aivan yhtä tärkeää. Palautua voi vain, jos on tarpeeksi energiaa ja nestettä. Kolme tärkeintä asiaa ovat uni, ravinto ja juominen, hän luettelee.

- Jos olet liian kuiva pelin jälkeen, ei palautuminen lähde käyntiin. Lämpökuormalla on myös vaikutus palautumiseen, vaikka olisitkin juonut tarpeeksi. Palautumisessa kuitenkin lähes tärkein asia on nukkuminen, Elomaa vahvistaa.

Hoitojen arvo on kuitenkin myös erittäin merkittävä. Suomen joukkueessa niitä on tehnyt Elomaan lisäksi toinen fysioterapeutti Tero Malinen ja huoltaja, mutta siviiliammatatiltaan hieroja, Timo Naukkarinen. Tämän lisäksi otteluiltoihin on ostettu lisäapua. Elomaa jakaa kiitokset erityisesti Teemu Luomalle, joka organisoi paikalliset hierojat paikalle sekä Herman Fogelbergille.

- Pelaajat ovat hakeneet hoitoja, töitä on riittänyt enemmän kuin koskaan aiemmin, Elomaa toteaa.

Suomalaispelaajien huoneet olivat leirin ensimmäisinä päivinä kuumia ja nukkuminen häiriintyi, mutta asia korjattiin erillisillä ilmastointilaitteilla. Joukkueiden asuttama hotelli on jaettu kahteen osaan ja Suomen lohko asuu niin sanotulla vanhemmalla puolella, jossa ilmastointia ei lähtökohtaisesti ole. Asia kuitenkin korjattiin pian.

- Ensimmäisinä öinä muutama pelaaja nukkui alakerrassa erillisessä tilassa. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten asia hoidettiin. Kaikki on toiminut hotellissamme todella hyvin. Palvelu ja ruoka ovat erinomaista, Väisänen kiittelee.

Henkinen palautuminen

Fyysisen palautumisen kanssa yhtä suureen arvoon nousee henkinen palautuminen. Suomen U19-poikien maajoukkue on valmistautunut EM-turnaukseen kolmen vuoden ajan. Kulunut vuosi oli vaikea, mutta tulostrendi alkoi nousta kevään ja kesän aikana. Nyt alla on kaksi niukkaa tappiota Euroopan huippumaille.

Pisteitä voisi olla jopa kuusi, mutta niitä on siis nolla. Elomaan ja Väisäsen mukaan tunnelma joukkueessa on hyvin positiivinen, latautunut ja päättäväinen sen suhteen, että pistetili aukeaa sunnuntaina Portugalia vastaan. Voitolla kisaurakka myös jatkuisi jatkopeleissä.

Valmennusryhmät päättävät maajoukkueleireillä ja varsinkin pidemmissä tapahtumissa kuinka paljon muuta ohjelmaa joukkueelle suunnitellaan harjoitusten, ruokailujen ja palavereiden lisäksi. Elomaa toteaa, että tällä hetkellä pelaajat toivovat ennen kaikkea aikaa palautua rauhassa.

- Minusta nyt on korostunut, että pelaajat haluavat tässä vaiheessa enää mahdollisimman vähän ylimääräistä ohjelmaa. Jätkät ovat tulleet tänne pelaamaan.

- Minä olen osittain eri mieltä. Minusta ei saa olla liikaa pätkiä, ettei ole mitään tekemistä. Se voi saada keskittymisen karkaamaan. Perjantaina ohjelmassamme oli vapaaehtoinen minigolf ja sinne lähti suurin osa pelaajista. Hotellikuolemakin on todellinen riski. Perjantaina pelaajilla oli myös mahdollisuus viettää aikaa perheidensä kanssa, se oli mukavaa, Väisänen toteaa.

Kaksikko korostaa myös taustaryhmän hyvinvoinnin tärkeyttä leirien aikana. Suomen kisaryhmään kuuluvat päävalmentaja Juha Malinen, valmentajat Marko Rajamäki, Jari Litmanen ja Teemu Eskola, maalivahtivalmentajat Antti Niemi ja Eemeli Reponen, videoanalyytikko Jouko Kylmäoja, fysioterapeutit Elomaa ja Malinen, lääkäri Väisänen, huoltaja Naukkarinen, maajoukkuemanageri Joonas Vilkki ja tiedottaja Maarit Korhonen.

- Meillä on ollut tarpeeksi mahdollisuuksia huolehtia omasta jaksamisestamme ja siihen on myös tartuttu hyvin. Osa on käynyt muun muassa pelaamassa tennistä ja golfia sekä uimassa, Elomaa kertoo.

- Meidän täytyy olla koko ajan kunnossa, koska olemme täällä täysin pelaajia varten ja heidän hyvinvointinsa menee aina edelle. Olen ollut toimintaan todella tyytyväinen. Meillä on ihan hullu taustaryhmä, mutta ehkä se juuri siksi toimii, hän nauraa.

Elomaa on ollut mukana vuonna 1999 syntynyt ikäluokan toiminnassa vuodesta 2016. Väisänen on liittynyt ryhmään keväällä ja jakaa kollegansa mielipiteen.

- Olen ollut viisi vuotta mukana Palloliiton eri maajoukkueissa, enkä vielä ole joutunut huonoon taustaryhmään. On ollut hyviä ja vielä parempia. Yleisesti voi sanoa, että päävalmentajalla on iso rooli tunnelman luomisessa. Juha on kokenut valmentaja ja hän luottaa hyvin jokaiseen ryhmänsä jäseneen. Me olemme hyvä tiimi, Väisänen kehuu.

- Meillä on työssämme täydellinen vapaus ja vastuu sekä kunnioitus. Tätä puolta ei ole tarvinnut stressata millään lailla. Olisi todella kuluttavaa, jos joutuisi koko ajan ajatella, että meneekö työni jälki päävalmentajalta läpi, Elomaa lisää.

U19-pojat kohtaavat sunnuntaina klo 18.30 Vaasassa EM-kisojen lohkovaiheen päätöspelissään Portugalin. Suomi nousisi voitolla vähintään lohkon kolmanneksi ja näin taistoon FIFA play off -karsinta- tai välieräpaikasta.

• P1999