Päävalmentaja Saloranta - "Tavoitteena rento, rohkea ja aggressiivinen esitys"

• Maajoukkueet

U17-tytöt kohtaa perjantaina MM-kisojen toisessa ottelussaan Ghanan. Tavoite on selvä; Suomi tahtoo voiton.

Ottelua edeltävän illan viimeisessä palaverissa Pikkuhelmarit kertasi erikoistilannepelaamista ja pohti kykyjä, jotka ovat Suomen Uruguayn MM-kisoihin kantaneet.

Valmentaja Jonne Kunnas näytti joukkueelle palaverin päätteeksi videokoosteen maailman parhaiden puolustajien otteista otsikolla ”Defence is an Art” (Puolustaminen on taidetta). Videon loppupuolelle oli lisätty lukuisia U17-tyttöjen taitavasti ja uhrautuen puolustamia tilanteita joukkueen yhteisen matkan varrelta.

- Teidän ei tarvitse katsoa edes maailman parhaiden esityksiä ylöspäin. Te voitte katsoa omia suorituksianne. Te osaatte tämän. Te teette Ghanaa vastaan sen, mitä se vaatii, Kunnas sanoi pelaajille.

Hyvä keskittyminen

Kuudetta kertaa MM-kisoissa esiintyvän Ghanan pelaaminen oli pilkottu Suomen valmennustiimin yhteisvoimin osiin jo aiemmin. Pelaajat tietävät roolinsa perjantaina.

- Keskiviikon välipäivä teki joukkueelle hyvää ja palautuminen eteni suunnitelman mukaisesti. Torstaina joukkue oli treenikentällä silmät kirkkaina ja jalat terävinä erittäin hyvin keskittyneenä. Sykkeet pysyivät kontrollissa ja harjoitus palveli tavoitettamme, päävalmentaja Marko Saloranta kertoi.

Paitsi joukkueen pelaajille myös valmennukselle Suomen avausottelun 0-1-tappio Uutta-Seelantia vastaan oli äärimmäisen kova pettymys.

- Siitä jäi harmittamaan sekä tulos että suoritus. Ghanaa vastaan joukkueesta otetaan irti kaikki, mitä se tuloksen puolesta vaatii. Joukkue on siihen valmis.

- Totta kai huomioimme vastustajan vahvuudet, mutta ennen kaikkea tavoite on tehdä omasta esityksestämme rento, rohkea ja aggressiivinen, Saloranta sanoi.

Päävalmentaja uskoo ikäluokan MM-kisoissa ensi kertaa pelaavan Suomen mahdollisuuksiin Ghanaa vastaan.

- Meidän matkallamme on ollut paljon otteluita, joissa tulos merkitsee isoja asioita. Olimme EM-jatkokarsinnassa selkä seinää vasten, ja saman koimme EM-kisoissa Hollantia ja Englantia vastaan.

- Joukkueemme on ollut kovissa paikoissa yhdessä usein ennenkin. Teemme Ghanaa vastaan suorituksen, joka auttaa meitä kohti jatko-otteluita.

Suomen ottelut MM-kisojen alkulohkossa A (Suomen aikaa):

13.11. klo 21.00 Uusi-Seelanti – Suomi, Estadio Charrúa, Montevideo 1-0 (1-0)
16.11. klo 21.00 Suomi – Ghana, Estadio Charrúa, Montevideo
20.11. klo 22.00 Suomi – Uruguay, Estadio Domingo Burgueño Miguel, Maldonado

Yle näyttää Suomen alkulohkon ottelut.

FIFAn U17-tyttöjen MM-kisasivut >>

• U17WWC