Pääsihteerin kolumni: Naisista, tunteista ja Cupeista

• Jalkapallosarjat

Arvoisa jalkapalloperhe,

jalkapallokausi 2017 lähenee loppuaan, kun tulevana perjantaina palkitsemme kauden parhaita perinteisessä Captain’s Ball -gaalassa. Veikkausliigan jännittävän päätöskierroksen jälkeen jäljellä ovat enää raastavat liigakarsinnat ja marraskuun maaottelut. Karsinnoissa itse pelanneena – ja kyllä, hävinneenä osapuolena - tunnistan hyvin osallistuvien joukkueiden pelaajien, taustojen ja kannattajien pulssin tällä hetkellä.

Tunnetta varmasti riittää – ja siitähän jalkapallon hienoudessa on kysymys. Tiedän myös sen, että järjestävien seurojen taustavoimat yhdessä SPL:n ja poliisin kanssa tekevät kaikkensa, jotta ottelutapahtumat säilyvät turvallisina kaikille: pelaajille, tuomareille, valmentajille, peruskatsojille ja kannattajille. Tunne ei voi eikä saa kävellä turvallisuuden yli koskaan.

Miesten A-maajoukkueen maaottelu Viroa vastaan pelataan ensi viikon torstaina 9.11. Helsingissä Telia 5G Areenalla, päähuomio keskittyy varmasti pelaajiin, mutta kuriositeettina nostettakoon esille, että jalkapallonurmi pelialustana on melko harvinainen asia miesten A-maaotteluissa.

Naisten A-maajoukkueemme puolestaan jatkaa MM-karsintoja samaisella areenalla kuukauden loppupuolella Israelia vastaan. Naisten maajoukkueen bonukset ovat kiinnostaneet kovasti viimeisen kuukauden aikana ja ilmoitimmekin jo aiemmin, että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä syntyneeseen sopimukseen. Tämä keskustelu ei kuitenkaan saa viedä eikä vienytkään huomiota siltä ylpeydeltä ja intohimolta, jolla pelaajat Suomi-paitaa kantoivat avausottelussa Serbiaa vastaan. Päävalmentaja Anna Signeul on yhdessä pelaajien kanssa saanut muodostettua joukkueeseen energisen ja positiivisen ilmapiirin, jolla on hyvä jatkaa kohti Israel-otteluita.

Kiinnostus naisten maajoukkuetta kohtaan on hieno mahdollisuus, joka meidän tulee hyödyntää yleisesti naisten jalkapallon hyväksi. Olen toiveikas, että erittäin aktiivisina olleet johtavat mediat ja jalkapallotoimittajat tulevat jatkossa lisäämään vahvasti kiinnostustaan ja kirjoitteluaan sekä naisten maajoukkueesta että erityisesti Naisten Liigasta, jonka näkyvyyden eteen meidän kaikkien tulee tehdä kovasti töitä. Isossa kuvassa naisten liigaseurojen elinvoima on se, joka ratkaisee, miten laadukkaaksi pelaajien arki muodostuu ja siksi meidän tulee tehdä entistä enemmän seurojen voimavarojen parantamiseksi nyt ja tulevaisuudessa.

Olemme lisäksi parhaillaan valmistelemassa Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa yhteisiä toimenpiteitä, joilla pystymme tukemaan tyttöjen ja naisten maajoukkuepelaajien arkea entistä paremmin. Tästä kerromme varmasti lisää myöhemmin, mutta hienoa, että OK:n huippu-urheiluyksikkö on mukana matkallamme kohti naisten maajoukkueiden tulevaa EM-, MM- ja Olympiamenestystä.

Ja vielä Cupista…

Ensimmäisessä kirjoituksessa alustin strategiaviestintäämme ja ensimmäisenä vuoroon ensi viikolla asettuu painopistealueemme Mielenkiintoiset Kilpailut ja ajankohtainen aihe, Suomen Cup. Liittohallitus päätti viime viikon kokouksessaan SPL:n kilpailutoiminnon ja kilpailutyöryhmän esityksestä ensinnäkin muuttaa Naisten Cupin muodon miesten kilpailumuotoa vastaavaksi. Toiseksi liittohallitus päätti Miesten Suomen Cupin lohkojaosta kaudelle 2017-2018. Lohkojako hyväksyttiin niin ikään kilpailutoiminnon ja kilpailutyöryhmän tekemän esityksen mukaisesti.

Kun cupin uudistusta suunniteltiin vuosina 2014-2015, oli selvää, että ylipäänsä muutoksesta tullaan olemaan vähintään kahta mieltä, ja että lohkojakojen tekeminen tulee aina olemaan kritiikin kohteena. Juuri siitä syystä lohkojakojen tekemisen tulee olla neutraalien kilpailutoiminnan asiantuntijoiden vastuulla – ja yksinomaan heidän vastuulla.

Lohkojako tehdään aina sääntöjen ja määräysten sekä tiettyjen periaatteiden mukaisesti, mutta viime kädessä se on ja sen pitää olla asiantuntijan ja tekijän subjektiivinen näkemys.

Tämä on täysin erillinen asia siitä, että jatkuvaa kehitystyötä ja markkinointia tehdään muissa elimissä ja toiminnoissa ja silloin kuullaan vahvasti osallistuvien seurojen, pelaajien, valmentajien, kumppaneiden ja kannattajien näkemyksiä. Kesän aikana saimme paljon palautetta, syyskuun lopulla keskustelimme asiasta pitkään Seinäjoella Liittovaltuuston kanssa ja seuraavaksi keskustelemme perjantaina Veikkausliigan ja Miesten Ykkösen seurojen seminaarissa.

Jännittävää ja turvallista liigakarsintaviikkoa kaikille,

Marco Casagrande
pääsihteeri