Oulu Football Academy mullistaa pelaajan laadukkaan arjen Oulussa

• Seuratoiminta

Oulussa otetaan askeleita aivan uuteen ja massiiviseen muutokseen pelaajakehityksen ja toisen asteen opintojen yhteensovittamisessa.

Oulussa on pitkät perinteet urheilulukioista Kastellin urheilulukion ollessa yksi ensimmäisistä vastaavista oppilaitoksista koko maassa. Tämä näkyi pitkään positiivisesti myös pohjoisesta tulevien maajoukkuepelaajien suurena määränä, mutta viime aikoina huippupelaajien tuotanto on hiljalleen hiipunut.

Tähän ollaan nyt vastaamassa Palloliiton ja Oulun kaupungin vahvalla yhteistyöllä ja täysin uudella konseptilla. Kun aiemmin haku tapahtui suoraan urheilulukioon, niin nyt asia käännetään toisin päin ja uuteen Oulu Football Academyyn (OFA) valitaan pelaajat jalkapalloilulliset kyvyt edellä.

- Olemme nyt tekemässä mullistavaa muutosta. Tällaista rakennetta ei aiemmin Suomessa ole nähty ja uskomme, että tällä on edellytykset levitä jatkossa myös laajemmalle, Palloliiton Pohjois-Suomen valmennuskeskuksen johtaja Juha Malinen sanoo.

Lukiojohtaja Pekka Fredriksson toteaa, että Oulun kaupunki haluaa osaltaan tukea nuorten opiskelun ja urheilun kaksoisuraa. Kaikki liikunnallisesti lahjakkaat nuoret eivät opiskele erikoislukiossa. Lukiot edellyttävät sitoutumista opiskeluun, mutta ovat valmiita etsimään joustavuutta ja erilaisia käytänteitä opiskelun ja urheilun yhdistämiseen. Valinta akatemian toivomiin yhteistyölukioihin tapahtuu normaalisti opinnollisin kriteerein.

Oulu Football Academyn toiminnan aloittamisen jälkeen pelaajien toivotaan edelleen hakeutuvan Kastellin urheilulukioon, mutta OFA:an voidaan valita pelaajia yhtä lailla Oulun alueen muista toisen asteen oppilaitoksista. Tähän yhteistyöhön kuuluvat Kastellin lukio, Laanilan lukio, Merikosken lukio, Oulun Seudun Ammattioppilaitos OSAO ja Svenska Privatskolan.

Kokonaan uusi päivärytmi

OFA:n mullistavin uudistus pelaajavalintojen ohella on ehdottomasti kokonaan uusi rytmitys pelaajille. Pelaajat harjoittelevat akatemian omassa ryhmässä kuudesti viikossa maanantain ja torstain välillä ja päivittäiset harjoitukset ja koulutunnit sijoittuvat kaikki kello 8:n ja 17:n välille. Tämä poistaa turhan edestakaisen siirtymisen ja antaa pelaajille aivan eri lailla mahdollisuuksia lepoon ja läksyjen tekemiseen sekä myös muuten elämiseen normaalirytmissä. Viikonloppuisin pelaajat ovat sitten seurajoukkueittensa mukana.

- Pelaajan laadukas arki, joka on yksi Palloliiton strategian pääpainoalueista, ei nykyisellään toteudu. Nyt olemme tekemässä tähän perustavanlaatuista muutosta, joka mahdollistaa pelaajille laadukkaan harjoittelun lisäksi tarpeellisen levon, Malinen painottaa.

Oulu Football Academyn valmentajana toimii Aleksi Tanner, jolla on vahva pedagoginen koulutus sekä kokemus useista seuroista valmentajana ja valmennuksen johtajana. Akatemia tarjoaa lisäksi pelaajille laajat tukitoimet fyysisestä, psyykkisestä ja ravintovalmennuksesta aina opinto-ohjaukseen saakka.

- Minun tehtäväni on olla 24/7-tukihenkilö pelaajille, ei vain valmentaja. Olen mukana myös suunnittelemassa opintoja ja kaikille pelaajille tehdään yksilölliset ohjelmat niin harjoittelun kuin opintojenkin suhteen, Tanner valottaa.

Tanner pääsee uuteen konseptiin hyvältä pohjalta, sillä edellisissä tehtävissään OLS:ssa hän tuntee entuudestaan myös OFA:an todennäköisesti valittavia pelaajia. Oulun seudulla on tulevien lukioikäluokkien osalta hyvä tilanne pelaajien suhteen, mutta akatemiaan hakeminen on avoinna myös ulkopaikkakuntalaisille. Tanner painottaa joka tapauksessa panostamista laatuun.

- Jatkossa tavoitteena on noin 20 pelaajan ryhmä, jossa on ehkä 6-7 pelaajaa joka ikäluokasta. Määrä ei ole kuitenkaan itseisarvo, vaan etenemme laatu edellä.

• pelaajakehitys