Onni Valakari: ”Kaikki tietävät mitä teemme omassa pelissämme”

• Maajoukkueet

Onni Valakari leireilee parhaillaan U19-poikien maajoukkueen kanssa Seinäjoella ja valmistautuu torstain Turkki-maaotteluun. Kesän kohokohtaan, eli ikäluokan EM-kisoihin Seinäjoella ja Vaasassa, on enää 12 päivää.

Onni Valakari otettiin kesäkuun puolivälissä liigaottelussa FC Lahtea vastaan vaihtoon puolen tunnin pelin jälkeen loukkaantumisen vuoksi. Nilkkavamma on pitänyt hänet sivussa otteluista sen koommin.

- Pystyin alkaa juoksemaan aika nopeasti ja viime viikolla olin jo Tepsin palloharjoituksissa mukana. Nyt mitään tuntemuksia ei enää ole, olen täydessä kunnossa, Valakari toteaa.

U19-pojat ovat Seinäjoella viimeistelyleirillä ja päävalmentaja Juha Malinen julkaisee lopullisen lopputurnausjoukkueensa maanantaina 9.7.

- Haluan antaa mahdollisimman hyvät näytöt aina kun mahdollista ja valmentaja sitten tekee päätökset kuka on mukana ja kuka ei. Haluan sata prosenttisesti olla mukana tässä joukkueessa. Kuten olen aiemmin todennut, niin ei tämä kuitenkaan ole urani päätepiste. Yksi iso välitavoite kylläkin. Jos pääsee mukaan ja onnistuukin vielä, niin se voi myös avata uusia ovia.

Valakari oli mukana kesäkuun alun leirillä, kun Suomi kohtasi Montenegron U20-joukkueen. Tuloksina olivat 1-2-tappio ja 3-0-voitto. Valakari onnistui maalinteossa molemmissa otteluissa. Vaasan juhannusleirille hän osallistui, muttei ollut nilkkavamman vuoksi pelikuntoinen.

- Maalien lisäksikin Eerikkilän pelit menivät ihan ok. Sen jälkeen tuli loukkaantuminen, en tiedä miten se vaikuttaa asemaani. Nyt olen kuitenkin taas kunnossa ja pystyn näyttämään.

Kunnon näytönpaikka on edessä torstaina klo 17 alkaen, kun Suomi kohtaa EM-kenraalissaan lohkossa B pelaavan Turkin. Viimeistelyleirin päättävä maaottelu pelataan Seinäjoella.

- Meillä on ollut hyvä leiri ja olemme käyneet paljon läpi taktisia asioista kisoja varten. Olemme analysoineet tulevaa vastustajaa, käyneet omaa peliä läpi ja vieneet sitä eteenpäin. Kaikki tietävät mitä me teemme omassa pelissämme ja miten vastustaja lähtökohtaisesti tulee pelaamaan.

- Pelaajat saavat luottavaisen olon, kun he tietävät mitä pitää tehdä. Niin voimme vain mennä peliin ja nauttia. Ei tarvitse miettiä liikaa, tehdään vain ne asiat mistä olemme sopineet. Pääsemme mittaamaan kunnolla tämän hetkisen tasomme Turkkia vastaan.

Suomi avaa EM-lopputurnauksen maanantaina 16. heinäkuuta Italiaa vastaan. Malisen suojatit kohtaavat lisäksi lohkovaiheessa torstaina 19.7. Norjan ja sunnuntaina 22.7. Portugalin. Suomen otteluiden lipunmyynti on edennyt hyvin, mutta täysiä stadionit eivät vielä ole.

- Täysi stadion toisi meille pelaajille paljon lisäboostia. Tulemme pelaamaan faniemme edessä hienoilla areenoilla, sitä vartenhan tätä tehdään.

Seurajoukkuetasolla Käpylän Pallon kasvatti edustaa TPS:aa toista kautta. Hän on tehnyt tällä kaudella 12 pelaamassaan liigaottelussa kaksi maalia. Turkulaiset ovat sarjassa toiseksi viimeisiä, pisteen edellä PS Kemiä.

- Joukkueella ei ole mennyt tuloksellisesti hyvin, ehkä olisimme ansainneet vähän enemmän pisteitä. Olen tietysti kiitollinen siitä, että olen saanut pelata. Olemme joutuneet useissa peleissä puolustamaan paljon, enkä ole aina pystynyt käyttämään parhaita vahvuuksiani. Olen kaivannut sitä, että pystyisimme pitämään enemmän palloa, jolloin minäkin pystyisin toteuttamaan vahvuuksiani enemmän. Joukkue sai viime pelistä voiton ja toivottavasti nyt jatkamme sillä tiellä.

- Tavoitteeni on, että pääsisin edelleen pelaamaan paljon ja saisin myös tehoja. Omatkin onnistumiset tulevat sitä kautta, että joukkue pelaa hyvin. Joukkue edellä aina.

U19-pojat pelaavat viimeisen maaottelunsa ennen 16.7. alkavia EM-kisoja Seinäjoella torstaina 5.7. klo 17 Turkkia vastaan. Otteluun on vapaa pääsy EM-lopputurnauksen lipulla. Liput myynnissä ottelun yhteydessä portilla tai ennakkoon tämän linkin kautta.

• P1999