OKM:n seuratuki

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratuen haku vuodelle 2018 on avattu!

OKM on 13.11.2017 avannut haettavaksi seuratoiminnan kehittämistuen, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten matalan harrastuskynnyksen toimintaa ja jonka avulla voidaan toteuttaa innovatiisia toimintamalleja, lisätä toiminnan monipuolisuutta tai vahvistaa toiminnan laatua ja yhteisöllisyyttä. Tukea ei voi saada tavoitteelliseen kilpailutoimintaan liittyvään toimintaan.

Tuettavassa hankkeessa on toteuduttava yksi tai useampia alla olevista alatavoitteista:
    - tuella lisätään lasten/nuorten harrastajamääriä/-ryhmiä seurassa
    - tuki monipuolistaa liikunnan harrastamista
    - tuki hillitsee harrastamisen kustannuksia ja paineita maksujen korotuksille
    - tuella edistetään yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista sekä harrastusmahdollisuuksien saavutettavuutta
    - tuella edistetään liikunnallista elämäntapaa, koulupäivän aikaista liikuntaa tai perheliikuntaa
    - tuki mahdollistaa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten harrastamisen seurassa ja/tai tukee maahanmuuttajien kotouttamista liikunnan avulla
    - tuella lisätään osaamista ja vapaaehtoistoimintaa sekä vahvistetaan yhteisöllisyyttä
    - tuki edistää monipuolista ja laadukasta seuratoimintaa ja kehittää innovatiivisia uusia toimintamalleja esimerkiksi mahdollistamalla lasten/nuorten osallistumisen toiminnan suunnitteluun

Seuratuki on jaoteltu hankesisällön mukaan toiminnallisiin hankkeisiin tai palkkaushankkeisiin (päätoiminen/osa-aikainen). Palkkauksen tulee ensisijaisesti kohdistua lasten/nuorten liikunnan ohjaamiseen tai valmennukseen ja vain erillistapauksessa tai yhdistelmätoimenkuvissa hallinnollisiin tehtäviin.

Tukea haettaessa on huomioitava että seuran omavastuun tulee olla vähintään 25 % ja perustoiminnan kustannukset lapsille/nuorille eivät saa ylittää 50 e/kk. Tuettavaan hankkeeseen ei voi kuulua esim. kilapilumaksuja, -matkoja tai leirejä. Myönnettävä tuki on vähintään 2 500 euroa ja enintään 15 000 euroa per tuettava hanke ja sitä voi saada yksi tai kaksivuotiseen hankkeeseen (hankekausi 12 kk).

Tuen saamista puoltavat useamman seuran yhteishankkeet ja/tai erilaisten kumppanuuksien synnyttäminen toiminnan kehittämiseksi

Seuratuen hakuaika päättyy 15.12.2017 klo 16:15 ja haku tapahtuu kokonaan sähköisesti seuraverkko.fi-sivuston kautta.

Piiri suosittelee, että seura, joka suunnittelee seuratuen hakemista, on heti alkuvaiheessa yhteydessä oman alueen piiritoimistoon hankesuunnittelun käynnistämiseksi ja varmistaakseen oman hankkeensa soveltumisen tuen piiriin. Yhteydet itäisen alueen piireissä:
    - Itä-Suomi / piirijohtaja Pekka Ojala - pekka.ojala(a)palloliitto.fi tai p. 017-368 3300
    - Kaakkois-Suuomi / piirijohtaja Veijo Vainikka - veijo.vainikka(a)palloliitto.fi tai p. 0400 846280
    - Keski-Suomi / kehityspäällikkö Ali Kangas-Hynnilä - ali.kangas-hynnila(a)palloliitto.fi tai p. 040 749 5007

Lisätiedot seuratuen hakemisesta ministeriön sivuilta >> http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/seuratuki-vuodelle-2018-haettavissa

• Kaakkois-Suomi
    • Itä-Suomi