Nuoret opissa HJK:n ottelutapahtumissa

• Seuratoiminta

Suomen Liikemiesten Kauppaopisto on aloittanut yhteistyön Hyvää Seuraa -hankkeen puitteissa HJK:n kanssa. Oppilaitoksen opettajien kanssa on käyty läpi opintokokonaisuuksia, mitkä soveltuvat ottelutapahtumissa oleviin työtehtäviin.

Ottelutapahtumissa opiskelijat pääsevät tekemään oman opiskelualan oikeita työtehtäviä. Nuoret saavat kokemusta työelämätaidoista ja asiakaspalvelusta. Tehtäviä ovat muun muassa asiakaspalvelijat HJK:n fanikaupalla, paarinkantajat kentällä, katsojien istumapaikoille ohjaajat sekä otteluohjelmien jakajat.

- Tarkoituksena on luoda toimiva yhteistyö oppilaitoksen ja seuran välille, HJK:n hankekoordinaattori Mikko Siikavesi kertoo.

Opiskelijat koulutettiin erikseen HJK-HIFK ottelutapahtumaan keskiviikkona 6.9 järjestetyssä koulutustilaisuudessa. Koulutuksessa opiskelijoille esiteltiin Telia 5G Areena ja käytiin läpi ottelutapahtumassa olevia tehtäviä. Ottelutapahtumassa tiistaina 12.9 nuoret pääsivät HJK:n toiminaan edellä mainituissa tehtävissä. Opiskelijoiden tehtävät käytiin läpi ottelutapahtumapäällikön kanssa ottelutapahtumapäivänä.

Lisäksi ryhmä markkinoinnin opiskelijoita jalkautui ottelutapahtumaa edeltävänä viikonloppuna Helsingin keskustaan tekemään kyselyä Stadin derby ottelutapahtumasta. Ennen jalkautumista keskustaan markkinointiryhmän kanssa järjestettiin palaveri, missä opiskelijat esittelivät kyselyn HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannilalle

Oppilaitoksessa yhteistyö on otettu vastaan ilolla.

- Mielestäni projekti on erinomainen esimerkki toimivasta yhteistyöstä eri toimijoiden kesken. Seuratoiminnan opinnollistaminen yhdessä liiketalouden oppilaitoksen kanssa tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia itse tekemällä aidossa, mielenkiintoisessa ympäristössä. Parhaimmillaan tällaisista yhteistyömalleista hyötyvät kaikki, niin opiskelijat yksilötasolla, oppilaitos opetuksen laadun kehittämisen kannalta ja seurat luomalla opiskelijaverkostoja jotka toivottavasti myös madaltaisivat kynnystä lajin pariin, kertoo Suomen Liikemiesten Kauppaopiston lehtori Taru Saario.

Opiskelijoiden työtehtävät ottelutapahtumassa sujuivat kiitettävästi ja osa nuorista kyselikin jo seuraavaa tapahtumaa, johon voisivat päästä mukaan.

---

Uutinen on osa (2/10) "Hyvää seuraa" -hankkeesta kertovaa juttusarjaa. Hankkeessa osallistetaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria mukaan jalkapalloseuratoimintaan.

Hankkeen toteuttajia ovat Suomen Palloliitto, Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja kymmenen jalkapalloseuraa: Espoon Palloseura, FC Jazz Juniorit, Ilves, HIFK Soccer, Helsingin Jalkapalloklubi, KPV:n Juniorit, Kuopion Palloseura, Mikkelin Palloilijat, Rovaniemen Palloseura ja TPS Juniorijalkapallo.

Juttusarjassa aiemmin ilmestyneet: Mikkelin Palloilijat: Ammattiin opiskelevat nuoret MP:n tapahtuma-apuna

Seuraa hanketta Facebookissa tai lue lisää nettisivuilta.