Noah Nurmella takana huikea vuosi

• Maajoukkueet

16-vuotiaalla Noah Nurmella on takanaan hieno jalkapallovuosi. Suomi-paidassa se huipentui EM-alkukarsintalohkon voittoon kapteenin nauha käsivarressa.

Noah Nurmen kauden kohokohdat osuivat syys-lokakuuhun. U17-maajoukkue katkaisi EM-karsinnoissa Venäjän voittoputken kaatamalla naapurit 1-0-lukemin. Henkilökohtaisesti vuoden parhaaksi ottelukseen toppari nostaa UEFA Youth Leaguen pelin tanskalaista Esbjergiä vastaan 18.10., vaikka KäPa kärsi 1-2-tappion.

- Olimme ensimmäisen puoliajan aika alakynnessä, mutta heräsimme heidän 2-0-maalin jälkeen ja rupesimme pelaamaan. Toisella puoliajalla pelasimme mielestäni tosi hyvin ja laitoimme heidät oikeasti ahtaalle. Oma pelini onnistui erityisen hyvin, Nurmi muistelee.

- Lisäksi fiilis Venäjä-pelin voiton jälkeen on jäänyt hyvin mieleen. Se ei ollut minulta henkilökohtaisesti ihan paras suoritus, mutta tunnelma oli aivan mahtava.

Nurmi on pelannut kauden aikana seurajoukkueessaan Käpylän Pallossa B-junioreiden SM-karsintaa ja Ykköstä sekä miesten Kolmosta.

- Mietin talvella, kun emme päässeet BSM-sarjaan, että jatkanko KäPassa. Harjoitteluolosuhteet ja ympäristö olivat kuitenkin hyvät ja pääsin myös pelaamaan miesten Kolmoseen.

Seuraavaksi nuori on kuitenkin ison päätöksen edessä. Hän on käynyt vierailulla tanskalaisseurassa ja saattaa jättää Helsingin jo tammikuussa. Seuran nimeä hän ei paljasta.

- Olen omasta mielestäni kehittynyt kauden aikana aika paljon ja mietin tällä hetkellä missä jatkan. Kiinnostusta on tullut Tanskasta ja Italiasta, mutta Tanska on se, mitä eniten pohdimme. Omasta mielestäni olisin valmis lähtemään, mutta vanhemmat eivät vielä ajattele niin, Nurmi nauraa.

Kevään tavoite EM-kisoissa

U17-poikien maajoukkuevuosi on tarjonnut suuria tunteita. Suomi pääsi mittaamaan tasoaan aivan Euroopan huippuja vastaan helmikuussa, mutta joutui toteamaan, että töitä on tehtävä. Englanti, Italia ja Espanja olivat parempia yhteismaalierolla 3-14.

Kesällä Erkka V. Lehtolan suojatit voittivat muun muassa Liettuan, Latvian ja Färsaaret, mutta tappioitakin tuli. Opettavaisin kokemus oli EM-karsintaan valmistava Toto Cup Itävallassa, jossa Sveitsi vei voiton 6-0 ja Itävalta 4-0-lukemin.

- Näimme niissä peleissä, millainen taso huipulla on. Saimme lisää motivaatiota harjoitteluun, kiinniotettavaa on. Tuloksemme menivät laidasta laitaan, mutta meillä on yhtenäinen ryhmä. Uskomme omaan tekemiseemme ja meillä on selkeä pelisysteemi. Pelasimme sitten parhaat pelimme silloin kuin pitikin.

Nurmi on oikeassa. Suomi pelasi Kotkassa ja Myllykoskella järjestetyssä EM-alkukarsintaturnauksessa hyvää futista ja voitti lohkonsa. Islannin kanssa tuloksena oli 0-0-tasapeli, mutta Venäjä kaatui 1-0 ja Färsaaret 4-0.

EM-jatkokarsinnat ovat edessä maaliskuussa. Suomen lohkoon arvottiin Portugali, Sveitsi ja Slovakia.

- Emme saaneet alkukarsinnoista kolmea voittoa, joten nappisuoritus se ei ollut. Mutta hyvä se oli, onnistuimme monilta osin ja pidimme oman maalin puhtaana joka pelissä.  Tuleva lohko on meille ihan mahdollinen, kyllä siitä jatkoon mennään! Olisi aivan huippua päästä toukokuun kisoihin ja kyllä me kaikki siihen myös uskomme, kapteeni-Nurmi linjaa.

• P2001