NNKY:n vuoden 2019 tunnustuspalkinto U17-tytöille

• Maajoukkueet

Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys (NNKY) luovutti Maailman NNKY-päivän brunssilla 24.4. vuoden 2019 tunnustuspalkinnon Suomen U17-tyttöjen maajoukkueelle. Tunnustuspalkinnon arvo on 10 000 euroa.

Pikkuhelmarit eteni Liettuassa pelatussa 2018 EM-lopputurnauksessa välieriin ja voitti erillisen FIFA play off -ottelun, mikä toi joukkueelle paikan Uruguayn MM-lopputurnaukseen marraskuussa 2018. Joukkue on ikäluokassaan Suomen ensimmäinen, joka on pelannut itsensä MM-lopputurnaukseen.

- Joukkue on saanut menestynyt kovalla työllä, ja pelaajat toimivat hienoina esikuvina nuoremmille pelaajille, NNKY perusteli tiedotteessaan.

Tunnustuspalkinnolla Suomen NNKY-liitto kannustaa lisäämään panostusta tyttöjen jalkapalloon ja kehittämään sitä edelleen, jotta tyttöjen mahdollisuudet menestyä lajissaan paranisivat.

- Olen erittäin onnellinen joukkueen puolesta ja otamme tunnustuksen vastaan ylpeinä ja kiitollisina. Palkinto osoittaa, että joukkueen tekemä valtava työmäärä ja sitoutuminen on huomioitu ja tunnustetaan myös lajiyhteisön ulkopuolella, kiittää U17-tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Marko Saloranta.

- Palkinto auttaa meitä ihan konkreettisesti luomaan tyttöjen maajoukkueiden tulevan syksyn toiminnasta entistä laadukkaampaa.

Tunnustuspalkintoa olivat Maailman NNKY-päivän brunssilla vastaanottamassa Salorannan lisäksi maajoukkueen pelaajat Alisa Hokkanen, Emma Immonen ja Katariina Kosola.

- Meille sanottiin alusta asti, että ennen kuin voimme vaatia huomiota tai arvostusta, meidän pitää itse ansaita se. Tämä on ihan loistava konkreettinen tunnustus siitä, että olemme tehneet kovan työn. Olemme todella kiitollisia NNKY:lle, että tällainen tunnustus meille jaettiin, Immonen iloitsee.

Palkinnon luovutti NNKY:n pääsihteeri Anne Pönni.

- Tunnustuspalkinnon teemana oli tänä vuonna palkita ansiokkaasta ja tuloksekkaasta toiminnasta tyttöjen ja nuorten naisten johtajuuden vahvistamiseksi, Pönni kommentoi.

- Halusimme palkita sellaista toimintaa, jossa eri puolelta Suomesta tytöillä ja nuorilla naisilla on mahdollisuus päästä mukaan. Tämä on maanlaajuista toimintaa, ja eri seuroista tulee tyttöjä tähän joukkueeseen. Se oli myös erittäin tärkeää hallituksellemme.

Suomen NNKY-liiton jakama NNKY:n tunnustuspalkinto on huomionosoitus merkittävälle naisten ja tyttöjen hyvinvointia edistävälle, NNKY:n toiminta-ajatuksen mukaiselle toiminnalle. Riutulan rahastosta myönnettävä tunnustuspalkinto on tänä vuonna suuruudeltaan 10 000 euroa. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2003.

Katso tunnelmia palkinnon luovutustilaisuudesta artikkelikuvan linkkiä klikkaamalla.

• T2001