Naisten Suomen Cup uudistuu – ilmoittautuminen cupiin 2018 avoinna

• Jalkapallosarjat

Naisten Suomen Cup pelataan kaudella 2018 uudistetussa muodossa vuonna 2017 tehtyjen kehittämistoimenpiteiden pohjalta.

Kilpailun muotoa on muutettu. Palloliiton ja Naisten Liigan yhteisen työryhmän pohdinnan tuloksena cup-kierroksille on varattu toivotusti viikonloppuja pelaamista varten. Naisten Liigan, Naisten Ykkösen ja Kakkosen kilpailukalenterissa on kaikissa huomioitu samat viikonloput Suomen Cupin pelejä varten. Lisäksi taloudellista tukea seuroille on lisätty.

Kilpailuun ilmoittaudutaan normaalisti joulukuussa 2017 - tammikuussa 2018, ja kilpailu käynnistyy elokuussa 2018 päättyen keväällä/kesällä 2019. Kilpailussa siirrytään siis, miesten mallin mukaisesti, pelaamaan syksy-kevät -rytmillä.

Naisten Cupin avaa ns. superkierros - kilpailun 1. kierroksella kaikki liigajoukkueet asetellaan alueellisiin koreihin, jossa heidät arvotaan vierasjoukkueeksi alemmalla tasolla olevaa joukkuetta vastaan ja ottelun voittaja pääsee suoraan helmikuussa alkavaan lohkopelivaiheeseen.

Kaikki kymmenen 1. kierroksen hävinnyttä joukkuetta siirtyvät jatkamaan Suomen Cupin taivaltaan sen 2. kierrokselle. Toisen, kolmannen ja neljännen kierroksen lopuksi (lokakuussa) on tiedossa vielä kaksi joukkuetta, jotka saavat jäljellä olevat kaksi paikkaa talvella pelattavaan 12 joukkueen lohkopelivaiheeseen.

Lohkovaiheessa pelataan neljässä kolmen joukkueen lohkossa yksinkertainen sarja, eli yksi peli kotona ja yksi vieraissa (arvotaan). Lohkovaiheen jälkeen lohkoykköset arvotaan pelaamaan lohkokakkosia vastaan puolivälieräotteluihin. Puolivälierien voittajat arvotaan välieräotteluihin, jotka pelataan ennen liigakauden alkua, jolloin vain finaali jää pelattavaksi kesäkaudelle.

Naisten Suomen Cupin uudistetut säännöt julkaistaan kokonaisuudessaan liittohallituksen vahvistettua ne kokouksessaan tammikuussa 2018.

Ilmoittautuminen kauden 2018 naisten Suomen Cupiin on nyt avoinna ja jatkuu 31.1.2018 saakka. Ilmoittautuminen tapahtuu muiden kilpailujen tapaan Tasossa >>

• Itä-Suomi