Naisten ja tyttöjen pelaajakehitystiimi koossa kokonaisuudessaan

• Maajoukkueet

Osana Seurojen Palloliitto -kehityshankkeen organisaatiouudistusta naisten ja tyttöjen pelaajakehitystiimi vuoden 2020 alusta lukien on nyt kokonaisuudessaan koossa neljän valmentajavalinnan myötä.

Haussa kesällä olivat päävalmentajat kahteen tyttöjen nuorimpaan maajoukkueikäluokkaan sekä Lännen ja Etelän aluevalmentajat. Haun ja sitä seuranneiden haastatteluiden pohjalta valinnat tehtäviin on nyt suoritettu.

- Hakuprosessi oli onnistunut. Hakemuksia neljään tehtävään tuli yhteensä 13 kappaletta ja näistä valittiin haastatteluihin yhteensä seitsemän henkilöä, huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen valottaa.

- Valitut henkilöt ovat kaikki nuorten pelaajakehityksen ammattilaisia, jotka ovat valmiita todella laittamaan itsensä likoon suomalaisen huippujalkapallon edistämiseksi. Heillä on tietoa naisten- ja tyttöjen kansainvälisestä tasosta ja omia ajatuksia siitä, mitä kehitysaskeleita nuorten pelaajien pelaajakehityksessä meidän tulisi seuraavaksi ottaa.

Naisten ja tyttöjen pelaajakehitystiimi 1.1.2020 alkaen:
Marianne Miettinen, Huippujalkapallopäällikkö
Arttu Pitkäkangas, U19 päävalmentaja
Marko Saloranta, U17 päävalmentaja *
Pekko Söderström, U15 päävalmentaja, HFA päävalmentaja *
Markus Paananen, Aluevalmentaja, Länsi *
Akan Okomoh , Aluevalmentaja, Etelä *
Tommy Nordenswan, Tyttöjen maajoukkueiden maalivahtivalmennusvastaava, HFA maalivahtivalmentaja

* - Nyt haussa täytetyt tehtävät

Söderström ja Saloranta tuttuja nimiä maajoukkueissa

U15 päävalmentajaksi ja Helsinki Football Academyn vastuuvalmentajaksi valittiin Pekko Söderström. Söderström siirtyi Palloliittoon Tikkurilan Palloseuran valmennuspäällikön tehtävistä 2017 loppuvuodesta ja jatkaa HFA:ssa nyt jo ansiokkaasti ensimmäisen kahden vuoden jälkeen tekemään kehitystyötään yhdessä pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian kanssa.

- Hän on kyennyt luomaan tiiminsä kanssa pilottimallin muillekin tulevaisuuden akatemioillemme ja vahvana yhteistyöntekijänä johtanut Urheiluakatemian eri osa-alueiden asiantuntijoita kohti samaa tavoitetta: pelaajien laadukkaan arjen tukemista, Miettinen kiittelee.

U15 päävalmentajana Söderström vastaa tyttöjen ensimmäisen maajoukkuevuoden toiminnasta ja U15-ikäluokan pelaajatarkkailun organisoimisesta.

- Hänellä on kokemusta U19-maajoukkueen valmennustehtävistä kolmen eri projektin ajan sisältäen EM- ja MM-lopputurnaukset, joten hänen tietonsa nuorten pelaajien kansainvälisen tason vaatimuksista tuo maajoukkuetoiminnan alkutaipaleille todella tärkeän pohjan. Söderström on myös erinomainen valmennusosaamisen kehittäjä ja hän pääsee hyödyntämään sitäkin osaamistaan niin seuravierailuilla, SPL lopputurnauksissa kuin Helmaritoiminnassakin, Miettinen sanoo

U16/U17 päävalmentajaksi valittu, tiimin kokenein maajoukkuevalmentaja Marko Saloranta, jatkaa tehtävässään suurella intohimolla ja kovalla työmoraalilla. Viime vuonna Suomen U17-maajoukkueen historiallisesti EM-kisoihin ja siellä kolmanneksi luotsannut, samalla U17 MM-kisapaikan hankkinut Saloranta on pedagogisilta taidoiltaan erinomainen – hänen kykynsä opettaa nuoria pelaajia detaljitasolla niin kentällä, kuin videopalavereissakin on vahvaa.

- Saloranta on tunnettu myös seurojen ja alueiden arjessa kiertämisestä ja hän nauttii seurojen arvostusta ympäri Suomen. Saloranta tulee jatkossa vastaamaan entistä vahvemmin aluetoiminnan kehittämisestä Seurojen Palloliiton uudet aluejaot huomioiden ja siinä hänen kokemuksensa ja näkemyksensä suomalaisesta pelaajakehityksestä ja eri alueiden tarpeista tulee olemaan todella tärkeässä roolissa, Miettinen korostaa.

Aluevalmentajilla iso rooli seurayhteistyössä

Nyt valitut Lännen ja Etelän aluevalmentajat ovat tässä muodossa tehtävinä uusia. Miettinen painottaa päätoimisten aluevalmentajien merkitystä kokonaisuuden kannalta.

- Yksi olennaisimmista asioista kaikissa näissä tehtävissä on seurojen kanssa tehtävä yhteistyö. Kaikkein eniten se korostuu aluevalmentajatehtävissä ja molemmat uudet aluevalmentajat tulevatkin seurapuolelta.

Lännen aluevalmentajaksi valittu Markus Paananen on tehnyt pitkän ja menestyksekkään valmennus ja valmennuspäällikön uran Ilveksessä auttaen useita nykyisiä maajoukkuepelaajia nousemaan kansalliselle ja kansainväliselle polulle.

- Hän tuntee pelaajan polun lapsuus ja nuoruusvaiheesta aikuiseksi asti erinomaisesti ja siksi tulee työskentelemään myös valtakunnallisesti Helmaritoiminnan kehittämisen parissa yhdessä valmentajakoulutuspuolen ja U15 päävalmentajan kanssa.

Etelän aluevalmentajaksi valittu Akan Okomoh on työskennellyt useamman vuoden PK-35 Helsingin junioripäällikkönä ja B18-joukkueen valmentajana. Lisäksi hän on toiminut viimeisen vuoden ajan Etelän alueen oto-aluevalmentajana.

- Akanin halu kehittää ja kehittyä, nykyaikaiset opetus- valmennusmetodit, sekä kyky johtaa tiedolla on erinomaista luokkaa.

- Niin Markus kuin Akankin tuntevat seurojen arjen, ymmärtävät valmennusosaamisen kehittämisen merkityksen pelaajakehityksen kannalta ja kykenevät auttamaan seuroja myös pelaajakehitysrakenteiden jatkokehittämisessä, Miettinen tiivistää.

• T2001
  • T2002