Naisten Futsal-Liiga: esittelyssä Pirkanmaan Ilvekset

• Futsal

(artikkelin pääkuva: Leo Hynninen)

Naisten Futsal-Liiga käynnistyy uuden kauden osalta lauantaina 12.10., jolloin sarjassa pelataan yhtä ottelua vaille täysi kierros. Vain FC Sport J sekä KaDy aloittavat urakkansa päivää myöhemmin 13.10. Mestaruudesta kamppailee kymmenen joukkuetta: ACE, FC OPa, FC Sport J, FTK, GFT, Ilves FS, KaDy, MuSa, Team Vanpa sekä Ylöjärven Ilves.

Ennakkosarjan toisessa osassa esitellään liigan Ilvekset, viime kauden pronssijoukkue Tampereen Ilves, sekä naapurikaupungista tuleva Ylöjärven Ilves.

Ensimmäinen osa: GFT ja MuSaFutsal

Tampereen Ilves uudistunena mitalijahtiin

Viime kaudella niukasti GFT:lle välierät hävinnyt Ilves on kokenut runsaasti muutosta viime kevääseen nähden, kun lähes puolet viime kausien edustusjoukkueen rungosta ei ole enää alkavalla kaudella mukana ringissä.

Toisaalta, se toinen puoli kuitenkin jäi edelleen Ilves-paitaan, ja kun joukkue on saanut napattua pelaajamarkkinoilta muutaman huippuvahvistuksen, ei Ilvestä sovi aliarvioida tälläkään kaudella. Valmentaja Jaakko Laitinen tietää kuitenkin, että töitä on edessä.

"Edelliskausista poiketen, saimme koko joukkueen kasaan tänä vuonna vasta alkusyksystä, kun kaikki uudet pelaajat ovat päässeet liittymään porukkaan. Niinpä tekemistä riittääkin vielä runsaasti asioiden läpikäymisessä ja yhteispelin kehittämisessä.”

Vaihtuvuus ei ole kuitenkaan aina pelkästään pahasta. Myös tämän Laitinen tietää.

“Aivan niin valmista Ilvestä ei ehkä nähdä kauden alussa, kuin mihin on totuttu. Siitä huolimatta uudistunut joukkue on myös positiivinenkin asia ja ennen kaikkea mielenkiintoinen haaste. Olemme päässeet nyt lähtemään eräällä tavalla puhtaalta pöydältä liikkeelle”.

Yksi merkittävimmistä muutoksista joukkueessa on Emilia Jokisalon siirtyminen Italian futsalkentille. Laitinen näkee kuitenkin myös tässä asiassa hyvät puolet ensin.

"Emilian siirtyminen ulkomaille oli meidän seuralle hieno asia vaikka menetimmekin tärkeän pelaajan. Siirto ammattilaiseksi on varmasti yksi motivoiva tekijä meidän uusille nuorille pelaajille, jotka ovat lähteneet hienosti panostamaan futsaliin ykköslajinaan.

Näitä pelaajia tullaan erityisesti näkemään 1. divisioonassa pelaavan reservijoukkueemme otteluissa, mutta osa heistä pääsee varmasti näyttämään taitojaan myös liigakentillä”.

Kahden viime kevään himmeämpien mitalien ja niitä edeltäneen neljän mestaruuden jälkeen on selvää, että Ilves tähtää vain huipulle. Laitinen näkee paluun jopa kultakantaan täysin realistisena.

”Mikäli saamme kaikki palaset loksahtamaan kohdalleen ja parannamme sekä kehitämme peliämme kauden mittaan en näe syytä miksemme voisi keväällä taistella pokaalista."

Myös maalivahti Emilia Syvänen odottaa innolla alkavaa kautta.

”Lähden luottavaisin mielin tulevaan kauteen. Joukkueessamme on hyvä yhteishenki ja yhteenpelaaminen on parantunut huomattavasti jo muutaman harjoituspelin aikana. Odotan innolla uudistuneen Ilveksen taidonnäytteitä tosipeleissä!”

Ilves on valmis haastamaan viime kauden finalistit toden teolla!

Kotisivu: https://ilvesfsnaiset.fi/

Instagram: @ilvesfsnaiset

Facebook: facebook.com/IlvesFs/

Twitter: @ilvesfutsal

Joukkue:

#1 Emilia Syvänen (mv)

#12 Lilli Sandström (mv) ‘C’

#3 Tiina Pöyry

#4 Anni Karelehto

#6 Nina Rantala

#7 Satu Pesonen

#9 Tiia Juntikka

#10 Heta Huhtaniska

#11 Jenni Rantonen

#15 Mira Teittinen

#16 Eini Vesaniemi

#17 Pinja Peuramäki

#18 Matilda Herranen

#41 Jonna Uusipaasto

Lähteneet pelaajat: Emilia Jokisalo (Fiberpasta Chiaravalle / Italia), Jonna Kykkänen (ACE), Elina Korsumäki (Ylöjärven Ilves), Jonna Hyvärinen (Lopettanut), Maria Mäntylä
Tulleet pelaajat:  Tiia Juntikka (FTK, laina), Heta Huhtaniska (FTK), Eini Vesaniemi

***************

Ylöjärven Ilves hakee suoraa sarjapaikkaa

Viime kaudella liigapaikkansa vasta karsintojen jälkeen säilyttänyt Ylöjärven Ilves haluaa parantaa pykälän eteenpäin tulevalla kaudella. Joukkue on pysynyt hyvin kasassa ja kun Tampereen Ilveksestä siirtynyt Elina Korsumäki tuo vielä ripauksen kokemusta ja voittamisen kulttuuria, odottaa valmentaja Vesa Parviainen joukkueen kykenevän taas hiukan parempaan.

"Merkittävin lähtijämme Rosa-Maria Siren, joka keskittyy jalkapalloon sekä opiskeluihin. Saapumispuolella puolestaan Korsumäen tulo vahvistaa meitä.  Alkava kausi erittäin mielenkiintoinen, kun kesän aikana profiilipelaajia on liikkunut sekä kotimaan rajojen yli että sisälläkin. Odotettavissa tasainen ja ehkä yllätyksellinenkin kausi, jossa kuudesta pudotuspelipaikasta nähtäneen raivoisa taistelu. Joukkueen tavoitteena säilyttää liigapaikka runkosarjan pelien kautta", Parviainen avaa joukkueen tavoitetta.

YIlves on treenannut lujaa jo kesäkuusta asti, ja nyt odotuksissa ovat kasvamaan päin.

"Muutama pieni loukkaantuminen on kesäkaudella ollut, mutta kokonaisuudessan pre-season on mennyt hienosti. Tässä on pari vuotta ajettu tiettyjä pelillisiä asioita sisään joukkueeseen, ja odotan että näitä asioita alkaa nyt näkymään vielä aiempaa paremmin", Parviainen jatkaa.

"Joukkuehenki on meidän suurin vahvuus, ja se kantaa meitä nytkin kovempiin suorituksiin."

Myös maalivahti Saara Viitanen odottaa kautta kovasti.

"Innolla odotan kauden alkua. Useammassa joukkueessa tapahtunut pieniä pelaajamuutoksia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pelit lähtevät käyntiin. Varmasti tulee tiukkoja pelejä ja sarjan taso nousee taas astetta kovemmaksi!", Viitanen kertoo.

Joukkue:

#1 Iida Koskinen (mv)