Muutos on mahdollisuus rakentaa uutta – ja mokata

• Seuratoiminta

Muutos on mahdollisuus rakentaa uutta – ja mokata. Seurojen Palloliitto tulee olemaan molempia.

Olemme tekemässä suomalaisessa jalkapallossa niin suurta muutosta, että siitä tulee vääjäämättä seuraamaan uusia mahdollisuuksia. Olen itse tunnistanut ainakin seuraavat neljä mahdollisuutta:

MAHDOLLISUUS POISTAA SIILOJA

Jalkapallon kehittäminen on kokonaisuus. On tärkeää panostaa siihen, että asioita kehitetään kokonaisuudesta käsin. Esimerkiksi valmentajien osaamisen kehittäminen ei voi olla irrallinen pelaajakoulutuksesta. Eikä seurakehitys voi olla oma saarekkeensa. Palveluja rakentaessa ja kehittäessä seurojen tulee olla keskiössä ja eri toimintojen tulee tuoda tähän kehitystyöhön oma osuutensa, josta syntyy seuroille toimivia ratkaisuja.

Lisäksi; Suomi on pieni maa. Meidän tulee kyetä luomaan Palloliitosta tehokas alusta sille, että teemme ne asiat tehokkaasti yhdessä, joita kannattaa tehdä yhdessä joko koko suomalaisessa jalkapallossa, alueellisesti tai kahdenvälisesti ja kaikkea siltä väliltä. Ja asioita, joita kannattaa tehdä yhdessä ja jakaa keskenämme, on enemmän kuin asioita, joita ei kannata tehdä yhdessä.

MAHDOLLISUUS TEHDÄ TIIKERINLOIKKA

Strategiatermillä tiikerinloikka tarkoitetaan selkeää tasonnostoa tai kirkasta valintaa jonkin asian kehittämiseksi. Seurojen Palloliitossa tällainen tiikerinloikka on tarkoitus saavuttaa valmentajien osaamisessa. Tavoite on, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja. Tätä kohti ponnistetaan kehittämällä valmentajakoulutuksia ja resursoimalla valmentajien osaamisen kehittämistä paremmin niin Palloliitossa kuin seurayhteisöissäkin. Lisäksi koulutusten saavutettavuutta tulee myös entisestään parantaa ja pitää niiden hinnat kurissa.

Osaava ja koulutettu valmentaja jokaiselle lapselle ja nuorelle on erinomainen tavoite, sillä se voi yhdistää suomalaista jalkapalloa, synnyttää vahvan yhteisen viitekehyksen puhua ja kehittää jalkapalloa. Tämä tiikerinloikka kannattaa hypätä loppuun asti.

MAHDOLLISUUS LÖYTÄÄ UUTTA JA LUOPUA VANHASTA

Uudistus ei voi olla onnistunut, jos uudistuksen jälkeen kaikki jatkuu niin kuin ennenkin. Meidän tuleekin löytää uusia vaikuttavampia tapoja luoda seuroille menestymisen edellytyksiä. Mutta se ei riitä. Samalla, kun tuodaan uusia toimintatapoja, tulee meidän myös luopua sellaisista tavoista toimia, joiden vaikuttavuus ei ole ollut tyydyttävää. Näin annetaan uudelle tilaa.

Hallinnosta kentälle siirrettävät voimavarat ovat yksi tapa uudistua. Palloliitto ei esimerkiksi enää tee 11 tilinpäätöstä ja moni muu päällekkäinen hallintotehtävä poistuu uudessa organisaatiossa. Näin Palloliitto keskittyy yhä enemmän ydintoimintaansa. Samalla yhteistyö seurojen kanssa palvelujen järjestämiseksi lähentää seuroja ja Palloliittoa. Yhteistyöllä seurojen kanssa hyväksi havaitut toimintatavat voidaan skaalata nykyistä tehokkaammin laajemminkin seurojen käyttöön.

MAHDOLLISUUS MOKATA

Seurojen Palloliitto on myös erinomainen mahdollisuus mokata. Itse olen varma, että mokia tulee sattumaan, kun uusi organisaatio starttaa tammikuussa 2020. Tavat johtaa ja tehdä yhteistyötä Palloliiton sisällä ja seurojen kanssa muuttuvat merkittävästi. Kaikkia asioita ei pystytä suunnittelemaan ennakkoon, vaan tietyt ratkaisut osoittavat toimivuutensa tai toimimattomuutensa vasta käytännössä. Ratkaisemalla ilmeneviä ongelmia tulemme samalla vahvistaneeksi Palloliiton toimintaa ja toisaalta kehittäneeksi palveluitamme. Kunhan laaturimaa pidetään ratkaisuissa ja kehitystyössä korkeana.

Uskon kuitenkin vilpittömästi kehityshankkeen ytimessä toimivana, että isoja valuvikoja ei kuitenkaan synny. Prosessi on mietitty, kehitysohjelmaa on johdettu tiedolla ja kehitysohjelma on käynyt monet mankelit läpi päätöksentekoprosesseissa. Mokat, joita satavarmasti tulee, ovat vain pintanaarmuja.  Silti naarmun syntyessä ottaa varmasti päähän. Näiden tilanteiden käsittely tulee olemaan tulikasteemme palveluorganisaationa.

Kuten sanottua, valuvikoja tulee välttää. Seurojen Palloliitto onkin juuri nyt vaiheessa, jossa rakennetaan erityisesti kestävää perustaa. Tavoitteena on sellainen perustus, jolle voidaan tulevaisuudessa rakentaa juuri sellainen rakennus, joka kulloinkin palvelee seurojen tarpeita menestymiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä vaatii kestävyyden lisäksi ketterän ja joustavan palveluorganisaation rakentamista.

Olen juuri nyt ollut kaksi kuukautta Palloliitossa hommissa. En kokemuksen syvällä rintaäänellä mutta ensivaikutelmani perusteella väitän, että tahtotila suomalaisen jalkapallon kehittämiseen seurojen onnistumista tukemalla on kova. Se enteilee kehitysaskelta, joka on ratkaiseva suomalaisen jalkapallon kannalta. Menestyminen rakentuu vahvoissa ja hyvinvoivissa seuroissa, joiden unelmien toteutumista Palloliitto voi tukea. Se on sen keskeisin tehtävä.

Veli-Matti Yli-Rinne, kehityspäällikkö (Seurojen Palloliitto)

- - -

Blogi on osa Seurojen Palloliitto -viestintää. Viestinnän kokonaisuus on koottuna Seurojen Palloliitto -sivujen "Tarinat ja blogit" osiossa.

Tulevaisuudessa kirjoitetaan mm.
- Palloliiton koulutuksen ja muiden valmennusmetodien suhteesta
- Seurojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä
- Unelmoidaan seurapalveluista tulevaisuudessa