Miko Virtanen tekee uraa Britteinsaarilla - ”Nautin siitä, että saan pelata ulkomailla”

• Maajoukkueet

Miko Virtanen urakoi torstaina täyden ottelun U21-maajoukkueen puolustuslinjassa, kun Suomi voitti Maltan peräti 4-0-lukemin. Vastustaja ei saanut käytännössä yhtään maalipaikkaa.

Miko Virtasen mukaan Suomen peli eteni kauttaaltaan juuri suunnitelmien mukaan.

- Meidän tärkeä tavoite oli, että emme lähde vastustajan tempoon mukaan, vaan pelaamme yhdellä, kahdella tai kolmella kosketuksella. Tiesimme missä heidän heikkoudet olivat. Emme joutuneet paljon puolustamaan, mutta oman pään nolla oli tärkeä asia. Pystyimme hyvin tukemaan keskikenttää ja hyökkäystä ylöspäin, Virtanen ruoti.

- Malta sai käytännössä yhden laukauksen ja sekin meni yli maalin. Se johtui siitä, että prässimme oli hyvää ylhäältä asti. Kiitokset menevät siitä siitä koko joukkueelle.

Malta näytti Turun Veritas Stadionilla täysin vastaantulijalta lähes alkuvihellyksestä saakka. Joukkue oli kuitenkin pelannut Pohjois-Irlannin kanssa maalittoman tasapelin Suomen joutuessa tyytymään niin ikään heitä vastaan 1-1-tulokseen.

- Oli minulle pieni yllätys, että Malta oli niin heikko. Olen pelannut vuosien varrella paljon maaotteluita pienempiä maita vastaan ja yleensä heillä on joku erityinen ase. Muutama huippupelaaja tai tiivis puolustus ja vaaralliset vastahyökkäykset.

- Malta oli torstaina aika aseeton, mutta se johtui varmasti siitäkin, että me pelasimme hyvin. Kyllä me kaikki odotimme Maltalta vähän enemmän. Mutta hyvä näin, ei haittaa yhtään!

Virtanen on tuttu näky maajoukkueissa ja pääosin hänet mielletään keskikenttäpelaajaksi. Kesän 2018 EM-kisoissa Juha Malinen teki monipuolisesta nuoresta laitapuolustajan, joka oli hänen roolinsa myös Turussa Maltaa vastaan.

- Jatkoin kisojen jälkeen oikeana puolustajana seurajoukkueessani noin puolen vuoden ajan. Pääsin sen myötä edustusjoukkueen rinkiin, mutta sitten palasin taas keskikentälle. Tällä kaudella olen pelannut muutamassa pelissä puolustajana.

- Maajoukkueessa olemme keskustelleet eri tapahtumissa Juhan ja muun valmennusryhmän kanssa roolistani ja käyneet läpi mitä minulta puolustajana odotetaan. Olemme tehneet paljon töitä puolustuslinjan kanssa muun muassa pelin avaamiseen liittyvissä asioissa. Maltaa vastaan yläpuolellani oli Mikke (Mikael Soisalo) ja vieressä Aapo (Halme) ja Luke (Lucas Lingman), jotka ohjaavat peliä hyvin. Siihen yhtälöön oli helppo mennä mukaan.

Suomi on avannut EM-karsinnat erinomaisesti. Ukraina kaatui vieraissa 2-0 ja Malta siis kotona 4-0. Pohjois-Irlannin kanssa joukkue pelasi Oulussa 1-1. Maanantaina vuorossa on Tanska Porissa. Lohkon ennakkosuosikki on voittanut tähän mennessä Romanian ja Pohjois-Irlannin 2-1 ja matka Suomeen on joukkueen ensimmäinen vieraspeli.

- Tanskalaiset ovat paljon taitavampia kuin maltalaiset ja pelistä tulee nopeatempoisempi. Saamme yksilöinä vääntää paljon enemmän. Uskon kuitenkin, että jos onnistumme pelaamaan omaa peliämme ja puolustamme tiiviisti, niin meillä on kaikki mahdollisuudet hyvään tulokseen.

- Tulemme varmasti saamaan maalipaikkoja, kuten Ukrainaa vastaan, ja sitten meidän pitää vain käyttää ne. Malta-ottelu antoi meille lisää itseluottamusta. Olisimme saaneet kolme pistettä, vaikka olisimme voittaneet 1-0. Mutta varsinkin hyökkääjille oli tärkeää saada onnistumisia.

”Nautin siitä, että saan pelata ulkomailla”

Tammikuussa 1999 syntynyt Miko Virtanen on tamperelaisen TPV:n kasvatti, mutta hän siirtyi Evertonin akatemiaan Englantiin jo 13-vuotiaana. 2017 hän vaihtoi maakseen Skotlannin ja teki sopimuksen Aberdeenin kanssa.

Suomessa on käyty paljon keskustelua ikuisuuskysymyksestä ”koska nuoren kannattaa ulkomaille lähteä”. Virtanen lähti Englantiin siis jo hyvin nuorena vanhempiensa ja isoveljensä kanssa. Kun hän siirtyi 18-vuotiaana Aberdeeniin, päätti muu perhe palata Tampereelle. Nykyisin Miko asuu omillaan ja vierailee koti-Suomessa kun pelikiireiltään ehtii - sekä mahdollisuuksien mukaan maajoukkuetapahtumien yhteydessä.

Virtasen tämän vuoden tärkein tavoite oli päästä pelaamaan aikuisten otteluita. Se tarkoitti tällä kertaa lainaa, joka suuntautui Skotlannin toiseksi korkeimmalle sarjatasolle Arbroathin riveihin. Hän on vielä melko uusi kasvo nykyisessä seurassaan, sillä kauden 2019-2020 kattava sopimus kirjoitettiin juuri ennen edellistä maajoukkuetapahtumaa.

- Arbroath halusi minut jo viime kaudella, mutta lainasopimus venyi lopulta syyskuulle. Aberdeenilla oli kesällä europelejä ja he eivät halunneet päästää minua ennen niitä. Niiden päätyttyä koimme, että aika on oikea. Minulle oli erittäin tärkeää päästä pelaamaan aikuisten pelejä.

Virtanen oli Aberdeenin kokoonpanossa Rovaniemellä kesällä, kun skotit kohtasivat RoPS:n UEL-karsinnoissa. Suomalainen haki lainaa, mutta kotimaansa suuntaan hän ei katsonut.

- Nautin siitä, että saan pelata ulkomailla. Se ei ole mitenkään negatiivista Veikkausliigaa kohtaan. Kyse ei ole pelkästään pelaamisesta, vaan tykkään elää muualla. Paikan ei tarvitse olla ikuisesti Britteinsaaret, se voi olla tulevaisuudessa joku muukin. Minulla on nyt kahden vuoden sopimus Aberdeenin kanssa, katson sitten uudestaan, Virtanen totesi.

Suomi kohtaa Tanskan maanantaina 14.10. Porin Stadionilla klo 19. Ottelu näkyy suorana myös VeikkausTV:ssä.

• U21-maajoukkue