Mentorointia naisvalmentajille - haku avoinna

Vuonna 2015 Palloliitossa aloitettiin naisten huippupelaajien mentorointiohjelma ja vuoden 2016 aikana ohjelmaa pilotoitiin myös alueellisesti Etelä-Suomessa 12-18 -vuotiaiden nuorten valmennukseen suuntautuville naisvalmentajille. Vuoden 2017 aikana Suomen Palloliitto laajensi ohjelmaa viiteen alueelliseen ryhmään. Mentorointiohjelmaa jatketaan myös vuonna 2018.

Mentorointiryhmiin valitaan hakemusten perusteella maksimissaan viisi naisvalmentajaa per ryhmä. Tavoitteena on perustaa neljä alueellista ryhmää (alustavasti Etelä, Länsi, Pohjanmaa, Keski-Suomi - Kuopio). Mentorointiryhmien tavoitteena on tukea naisvalmentajia heidän valmentajana kehittymisessään, rakentaa henkilökohtainen kehityssuunnitelma jokaiselle valmentajalle sekä luoda verkosto naisvalmentajille. Ryhmätapaamisten ja seuratapahtumien (3-5 tapahtumaa) välissä ohjelmassa on mentorointia ja vuorovaikutusta sähköisiä oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.

Ryhmien toiminta alkaa huhtikuussa. Jokaisen alueellisen ryhmän aikataulut rakentuvat paikallisesti ja sisällöt räätälöidään vastamaan valittujen valmentajien kehittymistarpeita.

Hakukriteerit:
    - Naisvalmentaja toimii seurassa pää- tai apuvalmentajana 10-16 -vuotiaiden toiminnassa. Voi toimia myös poikapuolella.
    - Valmentajakoulutustasossa eduksi katsotaan mikäli on vähintään C-taso suoritettuna, mutta mikäli koulutustaso on D-taso, valmentaja sitoutuu suorittamaan koulutuskauden aikana tai pian sen jälkeen C-tason valmentajakoulutuksen.
    - Muu pedagoginen ja liikunta-alan koulutus ja kokemus katsotaan eduksi.
    - Oma huippupelaajatausta ei ole välttämätön, pelaajatausta luetaan eduksi.
    - Halu toimia nuorten valmennuksessa ja sitoutua kehittämään itseään vuoden 2018 toteutettavassa prosessikoulutuksessa.

Mentorointiohjelma on maksuton lukuun ottamatta osallistujan omia matkakustannuksia koulutuspaikkoihin.

Mukaan ohjelmaan voivat hakea myös valmentajat, jotka ovat jo aiemmin olleet mukana mentorointiryhmissä.

Vapaamuotoinen hakemus [email protected] -osoitteeseen 9.3.2018 mennessä.

Hakemuksesta tulee ilmetä mm. valmentaja- ja pelaajakokemus, käydyt valmentajakoulutukset ja motivaatio hakeutua mukaan mentorointiryhmään.
    Valinnoista ilmoitetaan maaliskuun loppuun mennessä.

• Itä-Suomi