Matti Lähitie Palloliiton valtakunnalliseksi koulutuspäälliköksi

Osana Seurojen Palloliitto -kehityshankkeen organisaatiouudistusta Palloliiton valtakunnalliseksi koulutuspäälliköksi on valittu Matti Lähitie.

Koulutuspäällikön tehtävään haki yhteensä 18 henkilöä kahdeksasta eri maasta. 34-vuotias Matti Lähitie valittiin haastattelukierrosten ja soveltuvuustestien jälkeen. Lähitie siirtyy tehtävään kesäkuussa Palloliiton Keski-Suomen valmennuskeskuksen päällikön paikalta.

Lähitie on kouluttautunut liikuntatieteiden maisteriksi ja toiminut aiemmin JJK:n valmennuspäällikkönä useamman vuoden. Aktiiviurallaan hän pelasi nuorisomaajoukkueissa sekä yli 200 ottelua Veikkausliigassa ja Ykkösessä ja toimi kapteenistossa useissa seurajoukkueissaan.

- Matti Lähitie on erinomaisen työmoraalin omaava, vastuuntuntoinen ja tavoitteisiin sitoutuva. Hän tuntee seuratoiminnan ja hänellä on kyky integroida koulutusprosessit seuraympäristöön. Matin lähestymistapa on systemaattinen, rationaalinen sekä asiatietoon pohjautuva ja täten tiedolla johtaminen tulee vahvistumaan organisaatiossamme, urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen toteaa.

- Matilla on intohimoinen halu kehittää koulutustoimintoamme kokonaisvaltaisesti ja hänellä on kyky oppia asiat nopealla aikataululla. Matilla on suuri potentiaali kasvaa tässä roolissa Euroopan huipulle.

Lähitie tulee tekemään tiivistä yhteistyötä Ricardo Duarten kanssa, joka valittiin tehtävään marraskuussa, mutta joka palasi maaliskuussa kotimaahansa Portugaliin. Duarte tulee olemaan mukana koulutussisältöjen rakentamisessa vuoden 2020 syksyyn saakka.

- Koulutuspäällikön tehtävä on vaativa, mutta olen valmis haasteeseen. Tulen tekemään kovasti töitä, jotta valmentajakoulutuksemme kehittyy systemaattisesti kohti kansainvälistä huippua, Lähitie kommentoi.

Keski-Suomen valmennuskeskuksen päällikön rekrytointiprosessi päätetään lähiviikkoina.

Koulutus:

2013 Jyväskylän Yliopisto, Liikuntatieteiden maisteri

Jyväskylän kauppakorkeakoulu, liiketoimintaosaamisen perusteet suoritettu. Aineopinnot kesken.

Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) aloitettu 11/2018. Suunnitelman mukaan tutkinto valmistuu vuoden 2019 aikana.

2015 UEFA B-lisenssi

2017 UEFA A-lisenssi + VAT