Marianne Miettinen Palloliiton huippujalkapallopäälliköksi

Osana Seurojen Palloliitto -kehityshanketta Palloliiton huippujalkapallopäälliköksi on valittu Marianne Miettinen

Miettinen, 43, on toiminut pitkän valmentajauransa viime vuodet Palloliitossa teknisenä johtajana ja vastannut tyttöpuolella suomalaisen pelaajakoulutuslinjauksen ja pelitavan kehitystyöstä. Hän on myös alle 18- ja 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueiden päävalmentaja.

Huippujalkapallopäällikkönä Miettinen vastaa tyttöjen maajoukkueiden valmennuksen, toimintatapojen ja pelillisten osa-alueiden kehityksestä ja toteutuksesta sekä talenttivalmennusohjelmasta. Hänen vastuullaan on myös yhden maajoukkueikäluokan valmentaminen.

- Mariannella on selvää osoitettua näyttöä johtamisen ja seurayhteistyön osalta suomalaisessa jalkapalloympäristössä. Hänen vuorovaikutus- ja viestintätaitonsa ovat olleet suuressa roolissa yhtenäisen toiminnan luomisessa liiton ja seurojen välille.

- Marianne on suuri joukkuepelaaja, joka johtaa toimintaa vahvasti arvojen kautta ja saa tiiminsä etenemään kohti yhteistä päämäärää. Olemme erittäin onnellisia saadessamme pitää Mariannen Palloliitossa, sillä hänen osaamisellaan on vahvasti kysyntää myös Suomen rajojen ulkopuolella, urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen kertoo.

Osaamisen jakaminen

UEFA Pro-lisenssin kurssinsa priimuksena suorittanut Miettinen pitää Seurojen Palloliitto -hanketta elintärkeänä suomalaisen pelaajakehityksen kannalta.

- Lisäpanostukset valmennusosaamisen kehittämiseksi ovat tärkeässä asemassa, sillä sen avulla voimme edelleen kehittää jo nyt erinomaisesti toimivaa talentti- ja aluevalmentajien yhteistyön mallia. Siinä valmentajien osaamista kehitetään ja jaetaan maa- ja seurajoukkueen kesken.

- Seuraava iso juttu on se, miten saamme Naisten Liigan seurat ottamaan seuraavia steppejä, jolloin ammattimainen urheilu olisi pelaajille mahdollista ilman tukirahoja, Miettinen pohtii tulevaisuuden haasteita.

Avaimena yhteistyö

Kuluneena vuonna Onnistumisen taidot -teoksen julkaissut Miettinen kuuluu Kilpa- ja Huippu-urheilun tutkimuskeskuksen hallitukseen.

- A-maajoukkueen entinen päävalmentaja Andrée Jeglertz opetti meidät tekemään yhteistyötä ja hänen seuraajansa Anna Signeul vaalii samaa linjaa. Tahdon hyödyntää laajasti suomi-urheilun resurssit, ja yhteistyö KIHUn kanssa on siitä hyvä esimerkki.

- Myös urheiluakatemiaverkostomme kehittäminen eurooppalaisittain kilpailukykyiseksi on äärimmäisen mielenkiintoinen haaste, Miettinen sanoo.

Työaikaansa Miettinen aikoo jatkossa käyttää entistä enemmän kentällä. Hän mieltää itsensä kokonaisuuden johtajaksi.

- Suomalaisen jalkapallon kehittäminen ei ole mikään pienen piirin juttu, vaan siihen työhön tarvitaan mukaan laaja verkosto hyvässä yhteistyössä toimivia tahoja.

• Palloliitto
    • seurojenpalloliitto