Marcus Forss läpimurron kynnyksellä

• Maajoukkueet

Suomen alle 19-vuotiaiden maajoukkuehyökkääjä Marcus Forss siirtyi kesällä englantilaisen Brentfordin kakkosjoukkueeseen. Läpimurto seuran edustusmiehistöön voi olla hyvinkin lähellä.

Marcus Forss jätti Suomen vain 13-vuotiaana, kun hän siirtyi Turun Weikoista West Bromwich Albionin organisaatioon. Viime kesänä oli uuden haasteen aika ja hyökkääjän seuraksi valikoitui Brentford. Seurassa ei ole varsinaista akatemiatoimintaa, ainoastaan maan toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaava edustusjoukkue ja B-ryhmä, jossa kamppaillaan paikasta ykkösmiehistöön.

- Seura osoitti selkeästi Suomessa pelatun Baltic Cupin jälkeen, että he haluavat minut. Siirto on ollut onnistunut. Koen, että olen kehittynyt tänä vuonna kokonaisvaltaisesti. Olen miehistynyt, Forss heittää.

Reservijoukkue pelaa kovia otteluita englantilaisia ja eurooppalaisia joukkueita vastaan yhdestä kolmeen viikossa, mutta mihinkään viralliseen sarjaan joukkue ei ota osaa. Forss on saanut uralleen seurassa lentävän lähdön, joka näkyy myös tilastoissa.

Hän on iskenyt pelaamissaan 14 ottelussa kymmenen maalia ja on joukkueensa tehokkain, vaikka joutui olemaan kuusi viikkoa sivussa loukkaantumisen vuoksi.

- Olen saanut seuralta paljon luottoa. Olen siitä todella iloinen ja itseluottamukseni on korkealla. Tähän vuoteen on mahtunut sekä positiivisia että negatiivisia asioita, mutta enemmän positiivisia.

- Nuoret saavat Brentfordissa hyvin mahdollisuuksia treenata ykkösjoukkueen kanssa ja pelaavaan ryhmään on noussut viime aikoina nuoria. Ehdin olla seurassa pari kuukautta, kun pääsin itse sinne ensimmäisen kerran.

Nuori on siis tyytyväinen nykytilanteeseensa, mutta seuraava tavoite siintää jo kirkkaana. Hän harjoittelee edusjoukkueen kanssa keskimäärin kahdesti viikossa.  Forss on valittu mukaan ykkösjoukkueen vierasotteluun kerran, mutta tippui pelipäivänä 19. miehenä kokoonpanosta katsomoon.

- On hienoa päästä testaamaan omaa tasoaan ykkösjoukkueen mukaan. En ole mielestäni siitä kovin kaukana. Tämän kauden ehdoton tavoitteeni on mahtua edustuksen kokoonpanoon sarjapelissä. Olen saanut valmennukselta palautetta, että olen kehittynyt. Viesti on ollut, että jatka samaan malliin vain, Forss kertoo.

- Olen tehnyt vähän enemmän punttia kuin aiemmin, jotta fysiikkani paranee. Muuten minulle on vain sanottu, että nauti ja tee omaa juttuasi. Syksyn paras pelini reserveissä oli varmasti Benficaa vastaan, kun tein neljä maalia. Meillä on hyvä ja kansainvälinen joukkue. Emme ole syksyn aikana hävinneet kuin yhden pelin.

Maajoukkueessa edessä kova haaste

Marcus Forss oli jälleen myös Suomen U19-maajoukkueen leirillä joulukuussa, kun Kimmo Lipposen suojatit kohtasivat Italian Bresciassa. Tulokseksi kirjattiin isäntien 5-0-voitto. Forss vastasi Suomen parhaasta paikasta 0-0-tilanteesta, mutta 27 metristä lähtenyt vapaapotku kilahti tolppaan.

- Tietysti tulos on negatiivinen, mutta pelissä oli paljon hyvääkin mukaan otettavaa. Olimme hyviä ensimmäisellä puoliajalla. Se vapari kyllä harmittaa, veto oli hyvä. Ajattelin heti, kun pallo lähti jalasta, että tämä voi mennä maaliin. Ehkä se uppoaa seuraavassa pelissä, Forss pohtii.

- Mielestäni on tärkeää pelata näitä kovia pelejä, jotta näemme missä tasomme menee. Emme ole tarpeeksi korkealla vielä, mutta tiedämme, missä meidän pitää parantaa.

Suomen alle 19-vuotiaat isännöivät heinäkuussa 2018 Seinäjoella ja Vaasassa ikäluokan EM-lopputurnausta.

• P1999